Sunday, April 17, 2011
Buku "Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik"
Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
(cetakan pertama 2004, cetakan keempat 2009)
Harga: RM 11.00
Kandungan:
Bab 1 - Tertib dalam Karang-mengarang: Apa dan Mengapa?
Bab 2 - Mengapa Anda Menulis?
Bab 3 - Kenal Pasti Pembaca Sasaran Tulisan Anda
Bab 4 - Mengenal Pelbagai Bentuk Karangan
Bab 5 - Binaan Karangan Deskriptif yang Jitu
Bab 6 - Ayat yang Berkesan
Bab 7 - Ayat yang Padu
Bab 8 - Penegasan sebagai Ciri Ayat yang Berkesan
Bab 9 - Ciri Kepelbagaian dalam Ayat yang Berkesan
Bab 10 - Pentingnya Kesejajaran dalam Ayat yang Berkesan
Bab 11 - Penalaran dan Logika dalam Ayat yang Berkesan
Bab 12 - Pentingnya Rangka Karangan
Bab 13 - Analisis dan Ulasan Rangka Karangan
Bab 14 - Merangka Karangan dalam Bentuk Peta Minda
Bab 15 - Daripada Rangka Menjadi Karangan
Bab 16 - Pendahuluan Karangan: Contoh dan Ulasan
Bab 17 - Membina Perenggan yang Berstruktur
Bab 18 - Jenis-jenis Perenggan dan Kaedah Membinanya
Bab 19 - Syarat-syarat Perenggan yang Utuh
Bab 20 - Menilai Karangan Sendiri
Bab 21 - Kesilapan Umum Bahasa dalam Penulisan
Bibliografi
Indeks
[Buku Tertib Mengarang: Asas Retorik untuk Pelajar dan Pendidik ini dihasilkan khusus untuk membantu para pelajar dan pendidik menghasilkan tulisan atau karangan yang bermutu. Pengarang menegaskan bahawa syarat asas penghasilan tulisan yang bermutu ialah kepatuhan kepada kaedah mengarang yang tertib yang terbahagi kepada tiga tahap. Tahap pertama ialah tahap persiapan atau prapenulisan; yang kedua ialah tahap penulisan sebenar, sementara yang ketiga ialah tahap penyemakan atau pascapenulisan. Penulis yang berdisiplin tidak harus mengabaikan proses mengarang secara tertib. - Petikan keterangan di kulit belakang buku]
No comments:
Post a Comment