Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, July 18, 2011

Kasihnya Raja kepada Rakyat


Kasihnya Raja kepada Rakyat

Dalam satu majlis makan malam, Datuk Iskandar Sarudin, Duta Besar Malaysia ke Republik Rakyat China mengungkapkan bayangannya akan kata-kata Maharaja China kepada Sultan Melaka, ketika baginda menyatakan hasrat untuk pulang ke Melaka:

"Demikian peri kasih sayangnya adinda akan rakyat adinda di Melaka, sehingga tiada tertahan kerinduan untuk pulang, meskipun angin ribut sedang membadai, tiada sanggup adinda menunggu musim angin bertukar. Fahamlah kakanda akan kasih sayang adinda kepada rakyat adinda."

Bayangan Datuk Iskandar Sarudin tentang kata-kata Maharaja China itu tidak disuratkan dalam mana-mana naskhah, tetapi katanya itulah yang terbayang daripada tindakan Sultan Melaka yang mengambil keputusan untuk pulang segera ke Melaka.

Alangkah halusnya perasaan seorang sultan atau raja (baca: pemerintah) yang mementingkan rakyatnya. Demikianlah yang sewajarnya kerana raja itu pohon dan rakyat itu akar; manakan tumbuh dan tegak pohon tanpa akar?

~Kembara Bahasa~
18 Julai 2011

No comments:

Post a Comment