Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, September 26, 2011

Bahasa Melayu di PBB?




Bahasa Melayu boleh digunakan di PBB jika penutur sepakat

Berita Minggu 2011/09/25

BAHASA Melayu dan Indonesia mampu digunakan pada persidangan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) serta menjadi bahasa rasmi Asia Tenggara dan Asia jika wujud kesepakatan di kalangan lebih 300 juta penuturnya.

Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata bahasa Melayu dan Indonesia mempunyai keupayaan tersendiri kerana jumlah penuturnya yang ramai di Malaysia, Indonesia, Singapura, Brunei Darussalam dan selatan Thailand.

Jika bahasa Perancis dan Jepun digunakan di PBB, mengapa tidak bahasa kita. Bahasa Melayu dan Indonesia mempunyai kedudukan tinggi kerana antara lima hingga enam bahasa dunia, katanya pada majlis perasmian Pertemuan Wartawan dan Budayawan Malaysia Indonesia di Dewan Sidang Hatta di sini, semalam.

Turut hadir, Menteri Komunikasi dan Informatika Indonesia, Tifatul Sembiring; Gabenor Sumatera Barat, Prof Dr Irwan Prayitno dan Wali Kota Bukittinggi, Ismet Amziz.

Pertemuan Wartawan dan Budayawan Malaysia Indonesia yang dianjurkan Ikatan Setiakawan Wartawan Malaysia Indonesia (ISWAMI) menjadi medan dialog sebagai hubungan antara masyarakat.

Antara delegasi dari Malaysia ialah bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainudin Maidin; Ketua Pegawai Eksekutif Institut Akhbar Malaysia (MPI), Datuk Chamil Wariya dan penerbit filem, Datuk Ahmad Tarmimi Siregar Kamaruddin.
Rais berkata, kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan (NGO) perlu bekerjasama untuk menjadikan bahasa Melayu dan Indonesia sebagai bahasa ilmu, seni dan komersil di rantau ini, sekali gus memperjuangkannya sebagai bahasa rasmi Asia Tenggara dan Asia.

NGO seperti badan budaya dan persuratan perlu memberi sumbangan dalam hal ini manakala Jawatankuasa Peristilahan menjadi ejen bahasa dalam memperluaskan istilah yang bakal digunakan di Malaysia, Indonesia, Singapura dan Brunei Darussalam, katanya.


Ulasan Kembara Bahasa:

Hasrat murni Dato' Seri Utama Dr. Rais Yatim itu patut disokong, terutama oleh seluruh kepemimpinan negara sendiri kerana usaha menjadikan bahasa Melayu/Indonesia sebagai salah satu bahasa di PBB sewajarnya merupakan agenda negara, bukan penyataan hasrat secara individu.

Majlis Antarabangsa Bahasa Melayu (MABM) yang diluluskan oleh Kabinet pada tahun 1997 dan mula digerakkan pada tahun 2000 (kerana ketika diluluskan ekonomi negara sedang meleset) telah memasukkan sasaran menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa ASEAN dan kemudian bahasa di PBB pada tahun tertentu. Elok amat agenda MABM digerakkan semula dengan badan itu diaktifkan semula, untuk mendukung hasrat Kerajaan (dengan harapan penyataan Dato' Seri Rais Yatim akan dijadikan asas agenda Kerajaan). DBP yang menjadi urus setia MABM perlu diberi wibawa untuk meneruskan gerak kerjanya seperti yang telah berlangsung selama beberapa tahun sejak tahun 2000.

Mudah-mudahan hasrat dan cita-cita murni itu tidak tinggal sebagai gagasan sahaja dan perlu disusuli dengan tindak lanjut yang konkrit dan segera untuk menggrakkan gagasan murni dan penting seperti itu.

~Awang Sariyan~
26 September 2011

No comments:

Post a Comment