Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Tuesday, September 6, 2011

Renungan Ruhaniyah: Adakah Sesuatu yang Berlaku secara Kebetulan?




Adakah Sesuatu yang Berlaku secara Kebetulan?


Seringkali kita dengar atau kita baca orang yang mengaitkan sesuatu kejadian dengan faktor kebetulan. Ungkapan seperti "Kebetulan saya berada di situ", "Secara kebetulan saya terdengar....", "Perkara itu satu kebetulan." dan sebagainya amat kerap dilahirkan.


Benarkah ada perkara yang terjadi kerana kebetulan? Persoalan ini bukan perkara remeh dan kecil. Mengaitkan sesuatu kejadian dengan faktor kebetulan sebenarnya bertentangan dengan Rukun Iman yang keenam, iaitu percaya akan qada` dan qadar Allah. Segala sesuatu yang terjadi adalah dalam ilmu Allah. Segalanya telah direncanakan dalam takdir-Nya.


Ilmu dan takdir Allah tidak bersifat umum tetapi sebaliknya bersifat khusus juga. Denyut nadi dan nafas yang kita hela adalah dalam ilmu dan kawalannya. Debu yang beterbangan itu pun dalam ilmu dan takdir-Nya jua. Demikianlah juga kejadian besar seperti gempa bumi, tsunami dan yang lain.


Selain itu, tidak ada sesuatu yang berlaku tanpa sebab atau secara kebetulan. Segalan yang terjadi adalah dalam perencanaan Allah meskipun mata zahir manusia melihatnya sebagai sesuatu yang tidak bersebab, kejadian remeh atau mungkin tidak masuk akal.


Maka itu, perlu ditukar penyataan "secara kebetulan" itu dengan "Dengan takdir Allah...." atau sekurang-kurangnya "Takdirnya...." supaya iman kita tidak tergelincir hanya kerana kesilapan cara mengungkapkan sesuatu yang bertentangan dengan tauhid.


~Kembara Bahasa~
8 Syawal 1432/6 September 2011

2 comments:

  1. Salam Idulfitri, Prof,
    Sangat besar gunanya catatan Prof ini. Saya memang pernah mengungkapkannya, tanpa sedar hal itu sesuatu yang salah.

    Astaghfirullahal 'azim.

    Terima kasih, Prof.

    ReplyDelete
  2. Salam, Sdr. Zul,

    Sama-samalah kita meningkatkan penghayatan akan lunas keimanan sedapat yang mungkin dalam segala segi kehidupan kita. Saya sendiri pun tidak terlepas daripada kealpaan.

    ReplyDelete