Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Saturday, March 3, 2012

Esei Bahasa Berima oleh Pauzi Mohd Isa

Pauzi Mohd Isa
ESEI BAHASA MENGGUNAKAN SATU RIMA

Bahasa kita bahasa mulia, mesra berbunga umpama permata di serata buana. Di minda hamba teruja kerana Kembara Bahasa selesa membawa bahasa kita ke serata dunia. Tertanya-tanya juga hamba, mengapa di negara kita tidak seberapa? Mengapa ada suara-suara merengsa? Di jiwa hamba terluka lara. Kita berasa lega kerana Kembara Bahasa selesa berkuasa di meja pustaka. Di mata hamba, gembira di jiwa kerana ada usaha-usaha bergeliga. Kerana nurbisa bahasa, memaksa nuraga manusia mulia,sayugia menjaja serta memelihara permata berharga supaya cahayanya ceria berbisa di dunia. Para panglima bahasa, kita berbangga kerana anda ada usaha menjaga bahasa tanpa dicela serta dinoda para durjana.

Teruja hamba kerana bahasa ibunda kita ada cahaya di negara China serta ke serata dunia .Aroma bunga bahasanya tiada tara di sana. Di negara kita, terasa lukanya. Kenapa? Terma urusniaga cuma misalannya semata. Di mana-mana, ada celanya. Buka mata para pembaca. Hiba di jiwa hamba bisa berenga.

Bahasa pusaka kita umpama ada noda-noda berbisa. Kita terpaksa membuka jendela akta bahasa, perkara satu lima dua. Kenapa dikata keranda bahasa? Kerana kita leka menjaganya. Mana permata bahasa kita? Di angkasa raya, tiada guna bicara dek bangsa kita lupa. Maka hanya ada celepa sahaja, bersisa di riba bangsa kita.

Semua panglima bahasa kita, anda sememangnya berjiwa mulia. Banyak berjasa kepada bangsa, agama, bahasa dan negara. Hamba berbangga kepada anda semua. Cuba kita teka siapa punya angkara bahasa ibunda dihina? Ada yang terasa apabila kita berbicara perkara bermakna . Pertamanya, cara kita berbahasa. Cara cacamarba sesuka rasa. Kerana nila bahasa terluka lara.

Bangsa kita kena berjaga-jaga. Pelihara bahasa ibunda kita seberapa daya. Hanya bahasa kita ada, harta pusaka warga tua kita. Kita bangsa merdeka. Tanpa bahasa, kita bisa ditimpa petaka kepada budaya bangsa. Di mana muka kita? Kita diketawa, dihina sesuka mereka. Sirnakan semua dursila tanpa rasa curiga. Kedua, remaja pasca merdeka juga mendukacitakan hamba. Mereka selesa berbicara menggunakan bahasa tercela. Gua…caya…apa maknanya? Mana geliganya? Intihanya, jiwa hamba terluka.

Gara-gara bangsa kita terleka, alpa serta lupa, maka bahasa kita tiada terjaga serta tiada dimuliakan. Tanpa bahasa, bangsa kita tiada harga kerana pusaka bangsa kita tersiksa angkara kita juga. Ada caranya memelihara bahasa. Para cendekia berminda geliga, kenalah berusaha sedaya upaya menjaga permata berharga kita. Kata kena dikota kepada nakhoda bahasa. Berkelana bahasa terlara kita, memaksa para pendeta serta pujangga bersama-sama beremba memelihara tiara. Bahaya bahasa kita dihina kerana bangsa kita terasa luka di jiwa. Apabila cela bahasa bermaharalela, maka kata bicara sesuka rasa membawa celanya.Cara kita berbahasa kenalah disirnakan nilanya seberapa segera.

Ilham rasa,
PAUZI MOHD ISA,
SMJK Choong Hua,
35500 Bidor,Perak.
3.3.2012(Sabtu), Jam 3.00 petang.
Tak Suka · · Berhenti Ikut · 9 jam yang lalu
Anda, Nur Aeis, Pibg Bersatu dan Jj Janzbizzare menyukainya.

Pibg Bersatu teringat seorang khatib di Batu Kurau, beliau selalu membaca khutbah Jumaat dengan irama sebegini, terasa segar benar
9 jam yang lalu · Suka

Nur Aeis Biar bicaranya berbentuk prosa
terasa membaca puisi dek indahnya rima
bersulam nada lara pada yang bermuka-muka
berbunga pesanan pada nak muda yang alpa

...
Lihat seterusnya..
9 minit yang lalu · Suka
Kembara Bahasa Kreativiti yang mengesankan dalam pemerian isu bahasa.
2 minit yang lalu · Suka

No comments:

Post a Comment