Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Tuesday, February 25, 2014

Soal Jawab Bahasa: "Mini Parlimen" atau "Parlimen Mini"?


Apabila timbul nostalgia kepada sidang parlimen kanak-kanak yang dipimpin oleh seniman Jamal Mohamad yang dikenal dengan nama mesra Pakcik Jamal, maka timbul pertanyaan daripada beberapa orang kenalan. Adakah "mini parlimen" atau "parlimen mini" istilah yang tepat?

Saya masih ingat bahawa pada tahun 1970-an di Kuala Lumpur diperkenalkan pengangkutan awam yang dikenal sebagai "bas mini". Itulah istilah yang tepat menurut jalan bahasa Melayu walaupun dalam bahasa Inggerisnya memang "minibus". Dalam bahasa Melayu, "mini" bertaraf kata walaupun dalam bahasa Inggeris bentuk itu bertaraf awalan. Maka dalam bahasa Melayu ada kata "pasar mini", "karipap mini", "murtabak mini", "bas mini" dan mungkin beberapa yang lain.

Kes yang sama berlaku pada kata "anti" dan "pro" yang dalam bahasa Inggeris bertaraf awalan tetapi dalam bahasa Melayu kedua-duanya dapat menjadi kata, di samping sebagai awalan. Maka ada bentuk seperti "ia sangat anti kepada unsur asing yang bertentangan dengan agama dan budaya setempat" dan "Ia membayangkan sikap pro kepada liberalisme" disamping ada bentuk "antikomunis" dan "proliberalisme".

Dalam kes isu yang berbangkit itu, maka bentuk yang tepat ialah "parlimen mini".

Kembara Bahasa
26 Februari 2014

No comments:

Post a Comment