Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Thursday, September 30, 2010

Akan Leburkah Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Bersepadu?

Kembara Bahasa: Apabila Falsafah Pendidikan Kebangsaan tinggal menjadi dokumen untuk diarkibkan, kurikulum bersepadu kian lesu pelaksanaan dan pemantauannya, maka ilmu merentas kurikulum kian kabur, bahasa merentas kurikulum hampir terkubur, nilai murni merentas kurikulum makin lebur, kemahiran berfikir merentas kurikulum makin terbentur. Krisis akhlak masyarakat kian subur!

Semalam pada pukul 1.25 pagi · Komen · SukaTidak suka

Hariani Ibrahim, Norfaizah Mohd Anorwar, Arif Atan dan 32 yang lain gemarkannya.

o
Suhana Lina Sarkawi

Warga pendidik dilatih jadi warga korporat, buat dokumentasi sahaja dan analisis peperiksaan yang tak kesudahan. Fokus kepada P&P telah lama diabaikan sejak 2002 (bukan dengan sengaja tapi atas arahan pentadbir)! Murid2 jadi liar dan terbiar!
Semalam pada pukul 1.42 pagi · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Abdullah Hassan

Saya selalu memikirkan tentang perkara yang sama, khususnya dari sisi konsep dan pelaksanaannya.

Ada pihak yang keliru tentang mewujudkan konsep dan melaksanakan perkara dalam konsep itu. Kita ada falsafah pendidikan, namun bagi melaksanakan...nya kita memerlukan muslihat-muslihat yang mesti jelas dan dapat dilakukan. Sebagai contoh, kita mahu membina warga yang dapat berkomunikasi dengan baik, dalam bahasa yang baik (iaitu bahasa Melayu Tinggi), tetapi adakah pengajaran, latihan dan amalan berbahasa Melayu kita dapat membimbing pelajar kita menuju ke matlamat tersebut.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 4.11 pagi · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
o
Salbiah Sawal Sokong pernyataan SLS. Keadaan bertambah buruk apabila diperkenalkan pula pelbagai anugerah spt Anugerah Sekolah Cemerlang, Sek Berprestasi TInggi ,Pengetua Cemerlang dsb fokus P&P berubah, sekolah bukan lagi untuk mendidik murid menjadi insan seimbang, mulia akal pekertinya tetapi murid yang cemerlang dalam peperiksaan tetapi kosong jiwanya.
Semalam pada pukul 5.50 pagi · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Suhana Lina Sarkawi tertarik dgn kata2 SS, pelajar cemerlang tapi jiwanya kosong.
Sistem pendidikan kita direkabentuk untuk keperluan 'industri' bukannya keperluan 'ilmu'.

Kita melahirkan banyak siswazah yang bijak atas kertas tetapi tidak mampu berfikir denga...n kritis dan mencapah (tidak semua).
Penganugerahan sememangnya wajar diberikan kepada yang layak namun dalam pelbagai itu, guru tersepit di antara 'memenuhi kehendak rakus' sebilangan besar pentadbir sekolah / institusi pendidikan dengan keperluan membangunkan JERI murid.

Arahan pentadbiran yang bercanggah antara KPM dan Ketua Jabatan juga memburukkan keadaan. Klausa terakhir 'Melaksanakan arahan-arahan dari semasa ke semasa oleh Ketua Jabatan DOMINAN dari perincian utama fail meja guru kini.

Laporan yang 'mungkin diperindahkan' dihantar ke KPM mungkin telah MENGGELAPKAN pandangan sebenar ke atas kejadian yang saya rasa tidak sihat ini.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 7.07 pagi · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Zanariah Abdol

Kesedaran telah lama wujud dalam kalangan pendidik tetapi tidak menyeluruh kerana penekanan yang terlampau kepada peperiksaan awam. Pengajaran hilang seni, minda pelajar diasak diuliti dan berkadar terus dengan tubuh mereka yang semakin ber...isi.
Kepimpinan tertinggi KPM telah menyusun strategi termasuk cadangan pemasuhan PMR & UPSR, namun banyak pihak termasuk ibu bapa sukar diyakinkan. Kini, konvensyen Kebangsaan Guru Cemerlang memasuki hari ke-3. Harap-harap GC dapat menyemarakkan usaha... Insya-AllahLihat seterusnya..
Semalam pada pukul 7.09 pagi · SukaTidak suka
o
Munsyi Mohamad Musip

Cabaran juga dihadapi oleh pendidik guru di IPG. Pensyarah secara sedar menyuntik konsep kesepaduan, rentasan ilmu dan nilai, adab dan akhlak, dan yang seumpamanya kepada bakal-bakal guru. Namun, apabila guru-guru permulaan berada di sekol...ah, yang cepat mempengaruhi mereka ialah budaya sekolah dan tuntutan semasa daripada segi pentadbiran dan kehendak arus perdana - peperiksaan. Bagi saya, kesedaran tulen tentang pendidikan bersepadu dalam kalangan guru permulaan dan guru lama penting dipupuk...Gurulah yang menjadi asas pelengkap dan pembentuk perubahan dalam kehidupan murid, selepas ibu bapa.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 7.16 pagi · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Abu Alex

Ramai yang perasan, sudah banyak tahun sekolah kita dijadikan cabang gerakan mengindustrikan negara; kewujudannya semata-mata untuk memenuhi keperluan menghasilkan tenaga kerja yang berkualiti (untuk gerakan industri ini).

Ini bukan rahsia, ...sudah laungkan oleh pemimpin negara sejak 20 tahun lepas lagi ~ jelas tidak berselindung.

Mandat demi mandat yang mereka perolehi pada setiap PRU adalah bukti sokongan rakyat pada dasar ini.

Kita kan mahu kaya dan maju.

:(Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 7.58 pagi · SukaTidak suka
o
Sam Rizal
bila akhlak rakyat mula rosak, guru bawahan menjadi 'bull eye' sasaran semua pihak. sedangkan guru bawahan mengajar mengikut apa yg diarahkan w/p tidak menurut falsafahoendidikan itu sendiri
Semalam pada pukul 9.09 pagi · SukaTidak suka
o
Kembara Bahasa

MMM: Usaha pendidik yang memahami dan ada iltizam dalam pelaksanaan FPK dan KB amat dihargai dan saya yakin memang ada kalangan itu yang masih bertahan di peringkat sekolah dan institusi pengajian tinggi, termasuk IPGM. Hanya yang kina kabu...r dan lebur ialah pada peringkat dasar dan iltizam pada peringkat kepemimpinan dalam KPM sendiri. 10 tahun pertama pelaksanaan KBSR dan KBSM cukup menguja kita golongan idealis dengan program pelaksanaan dan pemantauan, tetapi kini?

AA: Benarlah bahawa Falsafah Pendidikan Kebangsaan, seperti yang saya catat dalam siaran awal, seakan-akan menunggu saat untuk diarkibkan sahaja, kerana falsafah pendidikan yang mendominasi sistem perdana ialah utilitarianisme, yang memang menjadikan bidang pendidikan lebih untuk penghasilan tenaga kerja, berbanding dengan pembinaan insan itu sendiri.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 9.29 pagi · SukaTidak suka
o
Kembara Bahasa

SR: Benar bahawa dalam tradisi kebangkitan sesuatu tamadun dari dahulu hingga kini, pihak kepemimpinanlah yang mesti lebih peka, mempunyai kejelasan dan iltizam serta menggerakkan dasar dan falsafah yang telah digubal. Dalam satu dekad pert...ama pelaksanaan KBSR dan KBSM sebagai realisasi FPK dan Kurikulum Bersepadu, program latihan, pelaksanaan dalam P&P dan pemantauan oleh pentadbiran pelbagai peringkat - sekolah< PPD, JPN dan KPM berlangsung dengan nyatanya. Malang sekali sesudah itu beransur-ansur cair usahal awal yang cukup baik itu apabila pihak di atas tidak memberikan perha;tian kepada FPN dan KB, sebaliknya sibuk dengan agenda yang tidak relevan dan membawa musibah, seperti PPSMI. Pola pembangunan di negara ini saya dapati sering ditandai oleh proses " buka/mula" dan "tutup/henti". Program dimulakan dengan penuh ghairah tetapi akhirnya ditutup/dihentikan atau jika tidak pun dilaksanakan dengan sikap "melepaskan batuk di tangga".Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 9.44 pagi · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
o
Abu Alex

Tuan, yang jelas memang sudah terbentang di hadapan mata; khalayak sengaja tak mahu faham, takut nanti terpaksa "selesai"kan "masalah tunjang".

Saya sendiri lihat, "masalah tunjang" ialah orang-orang yang laungkan "gerakan industri"; masalah... tak selesai jika tak "selesai"kan mereka ini.

Dasar akan jadi "arkib" bila tiada keinginan untuk laksanakannya; wallahualam.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 9.50 pagi · SukaTidak suka
o
Norliza Md Yusof

Betul cikgu..saya ms baru keluar dr MPPM,saya bnyk terikut budaya guru lama..tapi Alhamdulillah,guru2 lama semuanya sangat berdedikasi dan bersungguh2..so smp skrg saya terikut cara mereka wpun kebanyakannya sdh berpindah...tp sedih tgk cikgu yg baru posting,mcm x kisah pun tentang kepentingan guru perlu berada didalam kelas,wpun sekadar relief...
Semalam pada pukul 9.57 pagi · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Baharudin Ali Masrom

Setuju Prof. Kerajaan perlu tegas dalam pelaksanaan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Jangan asyik bertukar polisi sahaja apabila bertukar menteri.
Semalam pada pukul 10.21 pagi · SukaTidak suka · 3 orangSedang Memuatkan...
o
Fareh Daud

Kewajaran untuk menukar polisi sepatutnya dihalusi kepentingannya untuk kepentingan seluruh masyarakat bagi 20 tahun bukan hanya berdasarkan kumpulan tertentu.
Kumpulan tumpuan untuk dikeluarkan daripada institusi pula perlu dihiasi dengan ...ciri-ciri yang berdasarkan falsafah pendidikan. Bukan keluar menjadi "malaikat" yang hanya mengikut tanpa sebarang pertanyaan dan membuat sesuatu mengikut arahan golongan pengurusan atas. Cuma sebagai "manusia" yang tahu berfikir, membuat keputusan untuk kepentingan agama, diri, keluarga dan masyarakat dan seterusnya bertanggungjawab terhadap keputusan yang dibuat.
Alhamdullilah, saya dan sahabat-sahabat telah menemui beberapa kumpulan Pendidik yang mengenalpasti kekurangan tersebut dan sedang melakukan perubahan untuk mencapai ciri-ciri "manusia"yang dikehendaki. Alhamdullilah, terima kasih kepada semua Pendidik Malaysia.Lihat seterusnya..
Semalam pada pukul 11.21 pagi · SukaTidak suka
o
Sobirin Duli

Sedih... Prof, saya pernah terlibat dengan memberi kursus kpd guru-guru berkaitan dengan KBSR & KBSM suatu ketika dulu. FPK telah memberi asas yang kukuh kepada pelaksanaan P&P. Guru-guru walaupun faham konsep penilaian dan pentaksiran teta...pi akhirnya tewas dengan tuntutan kecemerlangan dalam peperiksaan awam. Akhirnya kerajaan nak menilai semula kedudukan UPSR &PMR. Apabila PPSMI diperkenalkan, kerajaan berbelanja besar dalam memberi latihan penggunaan teknologi dan memantapkan penguasaan BI di kalangan guru-guru dan dari situlah bermulanya pengabaian keatas penghayatan FPK ini. Kini kita masih tercari-cari... seolah-olah kita
kembali "bodoh" setelah kita dahulunya "cerdik". Wallahu-a'lamLihat seterusnya..
Semalam pada pukul 12.29 ptg · SukaTidak suka · 3 orangSedang Memuatkan...
o
Rahmat Haroun

Penukaran polisi pendidikan membuka peluang menjana keuntungan material. BM dijual secara murah 1.5bilion RM.
Semalam pada pukul 7.09 ptg · SukaTidak suka
o
Kamariah Haroon

Saya setuju dgn sobirin duli. pada akhir 80an sehingga akhir 1990an fpk diterapkan kpd semua pengetua dgn begitu serius. pengetua2 diarahkan menghadiri kursus demi kursus, seminar demi seminar, bengkel demi bengkel sehingga setiap pengetua ...dpt menguasai penghayatan fpk utk disebar luaskan kpd guru2.selepas thn 2000 keadaan mula berubah dgn tumpuan kecemerlangan sekolah bukan saja dr segi prestasi keputusan peperiksaan, malah kpd kecemerlangan prestasi pengetua, guru n sekolah tp tidak pada murid2 dr segi JERI. peruntukan x ada tp pengetua terpaksa berlumba-lumba mencari duit dgn pelbagai strategi utk pemeliharaan, pemiuliharaan n kecerian sekolah dgn pelbagai taman, kemudahan2 prasarana sekolah. guru2 tertekan dgn tugas2 tambahan keceriaan sekolah. saya x dpt ikuti perkembangan seterusnya sbb saya bersara pada thn 2001.yg nyata, setiap kali menteri pelajaran, ketua pengarah kpm n pengarah jpn bertukar, maka berubahlah dasar2 pendidikan.sekolah menjadi tempat perllaksanaan idea2 menteri kabinet utk diserapkan dlm syllabus beberapa subjek.bila pendidik boleh tumpu pd membina perkembangan manusia seimbang sebagaimana yg diharapkan oleh fpkLihat seterusnya..
23 jam yang lalu · SukaTidak suka · 2 orangSedang Memuatkan...
o
Zainal Abidin Zulcifly


Mana pergi pejuang-pejuang bahasa kita? Bolehkah kita terus berdiam sahaja? Bahasa Melayu sudah jadi b.Malaysia, kita ada sek. C, sek T, tak ada sek Mel - yang ada sek kebansaan yg di dalamnya ada diajar beberapa bahasa lain juga.......masihkah DBP relevan kalau keadaannya sudah jadi seperti yg dikatakan Kembara Bahasa?
21 jam yang lalu · SukaTidak suka
o
Sam Rizal

Nampaknya POLITIK merentas 'nyawa'
13 jam yang lalu · SukaTidak suka
o
Mohd Baharin Harun

Sepatutnya ada usaha untuk memberi penekanan semula FP tu atau adakan pendekatan baru untuk melaksanakannya... agaknya kita perlu tambah banyak meja bulat lagi!... hihihi..
13 jam yang lalu · SukaTidak suka
o
Sam Rizal

Saya kira FP sudah sempurna walaupun tidak syumul. yg lebih pentinpelaksanaannya yg lebih praktik tanpa berbelit dan berselirat
13 jam yang lalu · SukaTidak suka
o
Mat Nasir Berandaian falsafah negara dan tata bernegara masih tidak upaya dihayati oleh banyak kalangan pemimpin.
12 jam yang lalu · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Kembara Bahasa


SD:Kisah program yang baik kemudian dihentikan atau diabaikan pelaksanaannya apabila muncul personaliti baru di peringkat atasan sudah menjadi fenomena dalam segenap bidang di negara kita. Kisah itu persis sama dengan kisah Sisyphus dalam d...ongeng Yunani purba; ia dihukum menolak batu ke puncak bukit dan setiap kali ia hampir menggolekkan batu ke lereng bukit yang satu lagi, datang 'dewa' menolak batu itu dari atas sehingga akhirnya tidak pernah kesampaian usaha Sisyphus menolak batu ke puncak bukit untuk memungkinkan batu itu bergolek di lereng sebaliknya. Begitulah, dasar-dasar negara yang baik dalam bidang pendidikan, bahasa, ekonomi, budaya dll telah diusahakan oleh sejumlah Sisyphus tetapi setiap usaha itu digagalkan oleh para 'dewa'. Bagi sesiapa yang terlibat dalam penggagasan FPK(asalnyaFPN) dan Kurikulum Bersepadu, baik dalam perancangan, pelaksanaan, pengendalian kursus, pemantauan dan lain-lain, memang amat pedih dan perit kita rasakan. Inilah bahayanya apabila falsafah pragmatisme menjadi pegangan hidup; perubahan dibuat konon untuk memenuhi keperluan semasa, dan mengabaikan idealisme pembentukan jati diri, sahsiah dan pembangunan bersepadu (antara yang fizikal dengan yang ruhaniyah).Lihat seterusnya..
10 jam yang lalu melalui Jawab emel · SukaTidak suka
o
Kembara Bahasa

AA: Itu makanya golongan yang sedar dan masih ada idealisme tentang jati diri, sahsiah dan pembangunan bersepadu perlu terus-menerus memberikan kesedaran dan pemahaman kepada khalayak yang lebih luas kerana perubahan atau 'penyelesaian' yang sdr. kemukakan itu mesti berakar daripada kesedaran dan pemahaman lebih dahulu tentang isu-isu penting yang berkaitan dengan pembinaan manusia dan peradaban.
9 jam yang lalu melalui Jawab emel · SukaTidak suka · SeorangSedang Memuatkan...
o
Mohd Baharin Harun

Tujuan dan matlamat jelas tapi pelaksanaannya tak kesampaian disebabkan dasar masih tak difahami atau diragui oleh sebahagian guru/pelaksana, kurang pengetahuan atau kemahiran dlm menyampaikan silibus bersepadu tersebut, fokusnya mungkin telah lari kerana terlalu fokus kpd peperiksaan, pengukuhan mungkn kurang... dan banyak lagi...
9 jam yang lalu · SukaTidak suka
o
Hariani Ibrahim

Apabila sistem pendidikan negara turut dipolitikkan. semua pihak menerima kesannya..falsafah pendidikan negara bukan lagi menyumbang untuk pembangunan negara tetapi lebih bertumpu kepada aspirasi pihak yang memerintah.. 'trial and error' yang tak sudah-sudah konon atas nama dinamik dan pemajuan sistem pendidikan semakin melihatkan betapa tidak mantapnya sistem pendidikan itu sendiri malah makin menggalakkan pembaziran masa,wang, tenaga dan fikiran..
32 minit yang lalu · SukaTidak suka
o
Mohd Baharin Harun
teringat mula2 pendedahan kurikulum bersepadu tahun 1976.... susah juga nak faham istilah gabung jalin, nilai merentas kurikulum, dll.
Tapi bila dah faham FPN barulah istilah2 itu sangat penting dan berguna..... demi menjayakan dan mancapai ...matlamat FPN itu..
Bak kata Prof tu...matlamat dan tujuan dah kabur dan lentur.. perlaksanaan pula bermasaalah.... tak taulah apa akan jadi akan datang?.....Lihat seterusnya..
8 minit yang lalu · Suka

No comments:

Post a Comment