Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, May 21, 2012

Penjelasan untuk mengelakkan kekeliruan

Siaran dalam Facebook dala Kumpulan Kembara Bahasa dan dalam laman Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa pada awal pagi 22 Mei 2012 mungkin menimbulkan salah faham meskipun niat penulisnya baik, iaitu untuk menegaskan kesan buruk penggunaan kata yang tidak sempurna. Petikan daripada Facebook di laman Kumpulan Kembara Bahasa:

Pibg Bersatu
Menurut prof Awang Sariyan (Kembara bahasa) Bahasa Melayu kuno terbina dengan beberapa suku kata pendek ( a, i, u, ba, bu, pi, si sekadar contoh) maka lahirkan beberapa kata seperti / api / besi / padi / babi dan seumpamanya. Semakin lama bahasa melayu semakin berkembang. Tetapi kini anak muda Melayu sudah kembali kezaman bahasa Melayu Kuno.

Cuba baca dalam FB semakin lama semakin pendek perkataannya ( watpe/ takleh / napew ) dan sebagainya. Adakan bangsaku sudah semakin berundur ke zaman kuno?????
Suka · · Berhenti Ikut · 3 jam yang lalu
Zaidi Ismail dan Yahya Isa menyukainya.

Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa: Boleh nyatakan sumber rujukan petikan yang dikatakan daripada tulisan saya itu? Saya tidak ingat pernah mengeluarkan pendapat demikian. Malah dalam dua atau tiga tahun lalu di laman ini saya siarkan kontroversi pandangan yang saya sanggah bahawa kononnya kata asli bahasa Melayu empat patah, iaitu api, besi, padi dan babi. Sebuah sajak khas telah pun saya siarkan dakm laman ini dan dalam blog saya untuk menolak pendapat itu - lihat sajak "Mitos Bahasa" dalam nota Fb saya dan blog saya kembarabahasa,blogspot.com.
6 minit yang lalu · Suka
Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa Ralat: dalam laman ini
5 minit yang lalu · Suka

No comments:

Post a Comment