Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, December 3, 2012

Antara pemain dengan penonton

Dalam mana-mana permainan, terutama sukan, sudah menjadi adat bahawa penonton banyak memberikan ulasan. Sebahagiannya munasabah dan sebahagiannya sekadar ulasan kosong. Antara ulasan yang tidak bermakna termasuklah membodohkan pemain seolah-olah penonton berkenaan lebih hebat daripada pemain yang dicercanya.

Ulasan sedemikian berlaku juga dalam bidang lain. Ada orang yang tabiatnya sekadar mengkritik kerja orang lain, sering kali tanpa pertimbangan yang saksama, tetapi lebih untuk menunjukkan kehebatan dirinya, yang malangnya tidak terbukti hebat. Teguran tentu sahaja ada gunanya asalkan dizahirkan dengan niat untuk menambahbaikkan hasil kerja seseorang atau sesuatu pihak. Bentuk teguran yang ikhlas terpancar pada pernyataan teguran itu. Nadanya tidak menyakitkan hati dan tidak menayangkan kegahan diri serta tidak meremehkan atau memperlekehkan usaha orang atau pihak lain.

Lebih buruk lagi, kritik dizahirkan tanpa hujah dan lunas ilmu atau fikiran, kecuali perasaan melulu belaka. Orang yang demikian itu sebenarnya,di samping menzalimi pihak yang dikritiknya, menzalimi dirinya sendiri. Menzailimi diri sendiri yang dimaksudkan ialah bahawa ia merosakkan wibawa dan maruah dirinya sehingga mungkin dipandang keji oleh orang lain atau tidak dihormati. Di luar kesedarannya, ia telah menzalimi dirinya sendiri.

Marilah kembali kepada pendekatan dan kaedah syariat dalam menzahirkan teguran agar perbuatan menegur dengan betul itu menjadi amal soleh dan menjadi sumber pahala, bukan perbuatan mungkar yang menjadi sumber dosa.

Kembara Bahasa
3 Disember 2012/13 Muharam 1434

No comments:

Post a Comment