Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Friday, June 21, 2013

Dialog Labu dan Labi

Dialog Labu dan Labi:

Labu: Wah, buruk benar fiil orang yang kauumpat itu!
Labi: Aku tahu luar dan dalam fiilnya, memang teruk sangat.
Labu: Engkau pasti semua itu betul, atau sangkaanmu semata-mata?
Labi: Pasti atau sangkaan, puas hati aku.
Labu: Pernah engkau menasihati dia supaya dia menjadi baik jika betul fiilnya buruk?
Labi: Tak kuasa aku.
Labu: Tampaknya engkau kurang sihat, maksudku hatimu kurang sihat. Engkau berasa puas hati kerana dapat menceritakan keburukan orang sedangkan tak ada faedah yang kaudapat. Itu penyakit pertama. Engkau tidak tahu dengan pasti fiilnya benar-benar buruk. Buruk sangka itu penyakit kedua. Kalau betul fiilnya buruk, engkau tidak pernah pula berusaha menasihatinya. Engkau tidak ada perasaan kasih kepada saudara, sedangkan orang yang beriman itu bersaudara. Itu penyakit hatimu yang ketiga.
Labi: Sakit hati aku bercakap dengan engkau.
Labu: Memang aku tahu hatimu sakit, tidak sihat. Itu yang aku katakan tadi, bukan? Kalau engkau sedar hatimu sakit, rawatlah hatimu segera.

Kembara Bahasa
21 Jun 2013

No comments:

Post a Comment