Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Friday, June 28, 2013

Beberapa Ikhtiar Pemantapan Bahasa Melayu oleh DBP


Kemas Kini Status Laman Facebook
Oleh Awang Sariyan

Di sana sini timbul keluh-kesah tentang nasib bahasa Melayu. Melahirkan rasa bimbang dan perihatin tindakan yang terpuji. Di samping itu, ikhtiar strategis perlu terus dirangka dan digerakkan. Antara yang sedang digerakkan oleh DBP termasuklah Program Audit Bahasa dan Program Penarafan Bintang di Pihak Berkuasa Tempatan.

DBP sudah memulakan Program Audit Bahasa di jabatan dan agensi kerajaan dalam fasa pertama dan akan ke syarikat berkaitan kerajaan dan swasta dalam fasa selanjutnya. Audit Bahasa menilai peratus penggunaan bahasa kebangsaan dalam urusan rasmi dan juga mutu bahasa yang digunakan. Hasil Audit Bahasa diharap dapat melonjakkan kesedaran, semangat dan iltizam penjawat awam dan pengendali sektor lain dalam pengutamaan bahasa kebangsaan dalam urusan rasmi, selaras dengan Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan dan juga penggunaan bahasa yang baik.

Untuk penggunaan bahasa di tempat awam, DBP bersama-sama dengan Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan memulakan Program Penarafan Bintang dalam aspek penggunaan bahasa mulai bulan Jun 2013. Program ini diharap dapat membentuk citra kota dan bandar di neara ini berdasarkan ciri kebangsaan, yang salah satunya berasaskan penggunaan bahasa kebangsaan.

Untuk media massa, sesudah pelancaran buku "Garis Panduan Penggunaan Bahasa Kebangsaan dalam Media Massa" awal tahun lalu, kerja pemantauan diakukan oleh DBP. Penguatkuasaan bahasa Melayu daripada segi keutamaan dan mutunya akan digerakkan bersama oleh jawatankuasa pemantauan yang melibatkan Institut Penyelidikan dan Penyiaran Tun Abdul Razak, DBP dan pengendali-pengendali utama stesen tv dan radio.

Cabaran pasti terus wujud, tetapi usah sekali-kali berputus asa dan berhenti berikhtiar. Tidak ada perjuangan tanpa pengorbanan.

Kembara Bahasa
28 Jun 2013

No comments:

Post a Comment