Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Friday, June 28, 2013

Pemerkasaan Sekolah Kebangsaan Turut Meningkatkan Bahasa Inggeris

Asakan dan desakan sesetengah kalangan agar diwujudkan semula sekolah aliran Inggeris agak kuat. Menteri Pendidikan Tan Sri Muhyiddin Mohd. Yassin menegaskan bahawa Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia memberikan penegasan peningkatan penguasaan bahas Inggeris melalui pelbagai inisiatif yang melibatkan transformasi kurikulum, latihan guru, bahan ajar dll.

Penubuhan Pusat Pendidikan Bahasa Inggeris (ELTC) adalah antara langkah terawal. Rancangan beliau (kerajaan) ialah memperkasakan sekolah kebangsaan dengan memperkukuh penguasaan bahasa Melayu dan bahasa Inggeris serta memperkenalkan bahasa Mandarin dan Tamil di sekolah kebangsaan agar akhirnya majoriti anak-anak Malaysia berada di bawah bumbung sekolah kebangsaan untuk perpaduan yang lebih utuh.

Kembara Bahasa
28 Jun 2013

No comments:

Post a Comment