Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Tuesday, May 28, 2013

Tan Sri Ainuddin Wahid pulang ke rahmatullah


Tokoh pendidikan dan antara jurutera Melayu terawal yang juga perintis Institut Teknologi Kebangsaan dan kemudian Naib Canselor pertama Universiti Teknologi Malaysia, Tan Sri Ainuddin Wahid pulang ke rahmatullah pada pukul 5.45 petang tadi, 28 Mei 2013 di rumahnya, Jalan 7 Taman Tun Abd. Razak, Ampang. Al-Fatihah dan doa kesejahteraan untuk roh pejuang Melayu Islam yang jitu.

Kenangan berjuang bersama-sama dengan beliau, adindanya Datuk Zainal Abidin Wahid, Allahyarhamhu Dato' Dr. Hasan Ahmad, Datuk Abu Bakar Hamid, Dato' Baha Zain, Prof Abdullah Hasan dan beberapa yang lain dalam Kumpulan Perihatin masih segar. Meskipun berkerusi roda sejak bertahun-tahun, beliau tetap menghadiri mesyuarat dan wacana saperti ceramah dan forum. Pernah semasa UKM menganjurkan forum yang disertainya sebagai anggota panel bersama-sama dengan
hamba dan Haji Azmi Hamid pada sekitar tahun 2005, beliau bersolat Maghrib di kerusi rodanya di luar dewan forum sebelum forum bermula.

Sikap dan pendiriannya tentang baasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan, bahasa rasmi dan bahasa ilmu cukup tegas. Ungkapan masyhur beliau dala m kritikan terhadap PPSMI ialah "Lain yang bernanah lain yang dibebat". Maksudnya, hasrat untuk mengatasi masalah yang dikatakan kelemahan bahasa Inggeris dalam alanan pelajar dengan mengajarkan sains dan atenatik merupakan kaedah yang tidak tepat.

Kembara Bahasa
29 Mei 2013

No comments:

Post a Comment