Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Friday, November 8, 2013

Puisi "Rindu"

Rindu

Kautanya aku
tentang rindu

Yang kurindui
kedamaian hati
kebahagiaan hakiki
persahabatan sejati
mengenal makna diri
tahu akan tempat diri

Kautanya aku
tentang rindu

Yang kurindui
bahasaku dihormati
oleh bangsanya sendiri
diberi isi dan fungsi
tidak terbiar melalui nasibnya sendiri
dipandang remeh dipandang sepi

Kautanya aku
tentang rindu

Yang kurindui
bangsaku dihormati
maruahnya tidak dijual beli
hanya kerana pitis berpeti
yang maju bukan hanya kroni
si oportunis dikembiri agar tidak merosakkan negeri

Kautanya aku
tentang rindu

Yang kurindui
ilmuwan dan cendekiawan senantiasa dirujuki
musyawarah dan syura tidak terketepi
umara dan ulama berpadu sejati
mencari jalan membangun negeri
bersandarkan syariat Allah dan Nabi

Kautanya aku
Rentang rindu

Yang kurindui
negara maju jasmani dan ruhani
ekonomi, sains dan teknologi
akhlak watan malar tinggi
senantiasa dipayungi rahmat Ilahi
baldatun taiyibatun warabbun ghafur terpenuhi

Kembara Bahasa
12.10 pagi 7 November 2013/3 Muharam 1435

No comments:

Post a Comment