Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Tuesday, November 20, 2012

Kembara Bahasa bermula lagi

Pada pagi ini, 21 November 2012, secara serentak konvoi Kembara Bahasa laluan selatan, utara, timur dan tengah di seluruh negara memulakan pergerakan melwati negeri-negeri dan singgah di beberapa stesen untuk melakukan kegiatan bahasa dan sastera seperti pantau tegur bahasa di tempat awam, tinjauan keindahan bahasa sepanjang perjalanan, baca puisi, dialog bahasa dan sastera, ceramah patriotisme oleh Biro Tatanegara dan riadah bersama-sama dengan masyarakat setempat. Pelepasan konvoi akan dilaksanakan di setiap negerioleh pembesar negeri. Kembara Bahasa Sabah dan Sarawak telah berlangsung lebih awal dan wakil kedua-dua buah negeri akan menertai pergerakan ke Putrajaya untuk Majlis Teguh Bahasa.

Sementara itu, penyertaan sejumlah warganegara Singapura daripada Badan Kesenian Singapura dijangka menambah kemeriahan dan rancaknya Kembara Bahasa pada tahunini. Sejumlah 22 orang warga Singapura yang disertai 20 orang warga Malaysia memulakan Ziarah Seni 3 Merentas Semenanjung dengan Kereta Api Tanah Melayu (KTMB) di Woodlands dan akan melaksanakan kegiatan bahasa/sastera sepanjang perjalanan dalam gerabak kereta api ke Kuala Lumpur untuk kemudian mengadakan kegiatan di DBP pada malamnya, secara bergabung dengan karyawan bahasa dan sastera Malaysia. Acara pelepasan di Woodlands akan dilakukan oleh Setiausaha Parlimen Kanan YB En. Hawazi Daipi.

Keesokannya, iaitu pada 22 November, peserta meneruskan perjalanan ke Seberang Perai, Pulau Pinang dan disambut oleh DBP Wilayah Utara serta mengadakan kegiatan si sana. Semua peserta kemudian akan menuju ke Putrajaya, menyertai konvoi Kembara Bahasa laluan selatan, utara, timur, tengah, Sabah dan Sarawak untuk menyertai Majlis Teguh Bahasa pada 24 November 2012 malam dengan penyertaan kira-kira 800 orang daripada pelbagai golongan kerjaya, usia dan keturunan. Majlis Teguh Bahasa yang merupakan perhimpunan semua peserta Kembara Bahasa dari seluruh negara akan disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pendidikan YB Dr. Mohd Puad Zarkhasi.

KEMBARA BAHASA ialah kegiatan simbolik untuk merakyatkan bahasa dan sastera melalui pergerakan berkonvoi ke seluruh negara, dengan melibatkan masyarakat setempat dalam pelbagai kegiatan dan pada acara kemuncaknya bertemu di Putrajaya untuk penyataan ikrar bersama dalam memperjuangkan bahasa dan sastera kebangsaan. Kegiatan itu mula digerakkan pada tahun 2000 sebagai salah satu pengisian Bulan Bahasa dan Sastera Negara (BBSN) dan bertahan hungga 2005. Mulai tahun ini, program itu digerakkan semula untuk mengisi Bulan Bahasa Kebangsaan (BBK).

Kembara Bahasa
21 November 2012/6 Muharam 1434

No comments:

Post a Comment