Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Sunday, September 9, 2012

Isu Kata Pinjaman dalam Bahasa Melayu yang Terus Dipermasalahkan

Free Malaysia Today, 29 Ogos 2012

DBP: We know about borrowed BM words


Patrick Lee | August 29, 2012
Some Bahasa Malaysia words lazily borrowed from the English language may have come from the media, translations and even politicians.

PETALING JAYA: Dewan Bahasa Pustaka (DBP) – the Malay language’s masters- has acknowledged that there are words that did not need to be borrowed from the English language to fit Bahasa Malaysia today.

Some of these words include uniti, sukses, transformasi, respon, kualiti and even rasis.

According to its head director Dr Awang Sariyan, these words may have come from various sources, including politicians.

“Some have come from fields of knowledge, including translations, through the media, and not excluding certain persons of influence,” he told FMT, before using the term “belanjawan” (budget) as an example.

“But around 15 years ago, there were leaders who changed it to “bajet”, without discussing this with the DBP, a government body formed to plan the national language,” he said.

Awang was referring to a recent FMT report where local writers criticised the lazy borrowing of English words into Malay.

National laureate A Samad Said previously said that a lot of these words did not come from the Malay language’s literary masters, and lamented that the tongue was fast becoming a “strange language”.

Writer Uthaya Sankar SB attacked politicians for their part in this, adding: “Perhaps they are thinking in their broken English, since they can’t think in Malay.”

It was an opinion that Awang seemed to share.

“I share the sentiments of those who are worried about the uncontrolled borrowing or absorption of words, what more when there are words or terms already in the Malay language.

“There needs to be a process in which the culture of the language is nurtured according to society…to prioritise the words and terms in our own language, especially through education and the mass media,” he said.

However, the DBP head said that it was still necessary to absorp certain words and terms from other languages, especially for those that were new to the Malay civilisation.

Various languages in the past, he said, contributed to the Malay language’s current vocabulary.

These included Sanskrit (bahasa, kata, syurga, neraka, pahala, puasa, sembahyang), Arabic (fikir, kitab, surat, kaedah, niat), Chinese, Tamil, Persian, Dutch, Portuguese and English.

“The important thing is that the absorption of words and terms from foreign languages have to undergo modifications according to the Malay language, especially from the point of sentence construction, word structure, phonetics or its pronunciation,” he said.

Fitting the Malay lexicon

Awang also remarked on the introduction of new words into the Malay vocabulary, especially of that from certain fields of knowledge.

He said that the masters of these areas needed to understand the concept and right method to modify these words to fit the Malay lexicon.

The principle of forming words, he said, was based on a guideline known as the Pedoman Pembentukan Istilah Bahasa Melayu.

At the same time, he said that absorbed words from foreign languages that were “steady” enough were entered into dictionaries.

Those that were not, or partially so, were added as well but labelled as “speaking language” or non-standard word forms.

This story makes me...

23 comments:

  1. Butuh pinjaman mendesak?
    * Sangat cepat dan langsung transfer ke rekening bank Anda
    * Pembayaran dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang
    rekening bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pembayaran jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Persyaratan pinjaman Fleksibel dan pembayaran bulanan
    *. Berapa lama waktu yang diperlukan untuk membiayai? Setelah mengajukan permohonan kredit
    Anda dapat mengharapkan jawaban awal kurang dari 24 jam
    pendanaan pada 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    darimu.

    Hubungi sah dan perusahaan kepercayaan berlisensi resmi
    bahwa bantuan keuangan kepada negara-negara lain.
    Untuk informasi dan pinjaman lebih aplikasi membentuk usaha bersama, melalui

    Email: cashfirm.morris@gmail.com

    DR AHMED MORRIS
    Direktur Jenderal
    CASHFIRM

    ReplyDelete

  2. Halo, saya Mrs.Pat Rodriguez, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan pinjaman kesempatan seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi pinjaman atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat masalah keuangan Anda semua hal dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit yang buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan bantuan yang dapat diandalkan dan Penerima dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: patrodriguezloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete

  3. Halo, saya Mrs.Pat Rodriguez, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan pinjaman kesempatan seumur hidup. Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk melunasi hutang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda memerlukan konsolidasi pinjaman atau hipotek? mencari lebih banyak karena kami di sini untuk membuat masalah keuangan Anda semua hal dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit yang buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis di tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami menyediakan bantuan yang dapat diandalkan dan Penerima dan akan bersedia menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: patrodriguezloanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Anda Butuh mendesak pinjaman kredit keuangan?
    * Sangat cepat dan cepat transfer ke rekening bank Anda
    * Pelunasan dimulai delapan bulan setelah Anda mendapatkan uang
    akun bank
    * Suku bunga rendah 2%
    * Pelunasan jangka panjang (1-30 tahun) Panjang
    * Kondisi pinjaman fleksibel dan pembayaran bulanan
    *. Berapa lama waktu yang dibutuhkan untuk mendanai? Setelah mengajukan permohonan pinjaman
    Anda dapat mengharapkan balasan awal kurang dari 24 jam
    pembiayaan dalam 72-96 jam setelah menerima informasi yang mereka butuhkan
    darimu.

    Hubungi perusahaan kepercayaan berlisensi resmi dan diizinkan
    bahwa bantuan keuangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih Enquires dan formulir aplikasi pinjaman Hubungi kami, melalui

    e-mail: markander121@gmail.com

    Hormat kami,
    pinjaman Markandersonfirm

    ReplyDelete
  5. Halo, aku Mrs.Stephanie, pemberi pinjaman pinjaman pribadi yang memberikan kesempatan pinjaman seumur hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh Bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kita di sini untuk membuat masalah keuangan Anda segala sesuatu dari masa lalu. Pinjaman untuk individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi dalam bisnis pada tingkat 3%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan dukungan yang handal dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini via email di: Stephanie.williamsloanfirms@gmail.com
    Jika Anda ingin bukti dana saya dapat memberikan kepada Anda dan juga memberikan informasi kontak dari beberapa klien baru-baru ini saya saya Lend sehingga uang, mereka akan bersaksi bagaimana diandalkan kita.

    ReplyDelete
  6. Saya hanya penerima manfaat dari Diana Badan Kredit. Saya menghubungi Ibu Diana ketika saya membutuhkan pinjaman mendesak dan dia membantu saya tanpa mengeluh. saya mendapat pinjaman saya dalam waktu kurang dari 8 jam.
    Seseorang diperkenalkan Ibu Diana dengan saya dan mengirim saya email-nya, saya menghubungi dia dan dia juga meminta saya untuk membayar biaya pendaftaran yang saya menolak membayar namun kemudian diyakinkan oleh orang yang memberi saya email nya. Jadi saya membayar biaya pendaftaran. Itu hanya harapan terakhir saya tapi saya tidak punya pilihan selain untuk membayar uang setelah saya yakin bahwa saya akan mendapatkan pinjaman saya beberapa jam kemudian.
    Hormat kami berbicara, saya takut tapi saya kemudian mendapat pinjaman saya dikirim ke rekening saya setelah semua stres.
    Aku tidak percaya mata saya ketika saya melihat uang di rekening bank saya.
    Jadi hanya menghubungi dia, percaya padanya dan melakukan apa pun yang dia ingin Anda lakukan. Dan jangan lupa untuk membalas email-nya mendesak, Buktikan padanya bahwa Anda dapat dipercaya dan orang yang bisa diandalkan, maka ia akan menyetujui pinjaman Anda dalam waktu singkat dan mengirimkan pinjaman langsung ke rekening Anda.
    Menghubunginya melalui emailnya: dianarobertloanfirm@gmail.com dan dianarobertloanfirm@accountant.com

    ReplyDelete
  7. Hello, Saya Puan Kathleen Campbell, A pemberi pinjaman pinjaman peribadi yang meminjamkan satu peluang masa hidup. Adakah anda memerlukan pinjaman segera untuk membayar hutang anda atau anda memerlukan pinjaman untuk meningkatkan perniagaan anda? Sama ada seorang ahli perniagaan atau perempuan, Jika anda berada dalam kesukaran kewangan atau memerlukan wang untuk mula busines anda sendiri Anda telah ditolak oleh bank-bank dan institusi kewangan lain? Adakah anda memerlukan pinjaman penyatuan atau gadai janji? mencari lebih banyak kerana kita berada di sini untuk membuat semua masalah kewangan anda satu perkara yang telah lalu. Pinjaman kepada individu yang memerlukan bantuan kewangan, yang mempunyai kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil, Kami menyediakan pinjaman, Perdagangan dan peribadi dengan kadar faedah tahunan minimum yang sangat serendah 2% dalam tempoh 1 tahun hingga 20 tahun repaymen untuk melabur dalam perniagaan pada kadar 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu anda bahawa kami memberikan bantuan yang boleh dipercayai dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman, jadi hubungi kami hari ini melalui e-mel di: kathleenloancompany@gmail.com,,

    ReplyDelete

  8. Segala puji bagi Allah, yang Anda cari pinjaman? silahkan saya sarankan semua orang di sini sangat hati-hati, karena ada begitu banyak lender pinjaman palsu di sini. Saya telah menjadi korban dari sebuah pemberi pinjaman 8-kredit palsu, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri. saya baru saja keluar dari penjara dan seorang teman saya memperkenalkan saya ke kreditur pinjaman yang saya mencoba karena saya tidak punya pilihan selain untuk mencoba pinjaman asli dan pemberi pinjaman. Saya mendapat pinjaman saya dari CHLOEMORRISLOANFIRM tanpa stres, jadi saya memutuskan untuk membuat kesaksian ini. Saya meminta saran Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik menghubungi CHLOEMORRISLOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. chloemorrisloanfirm@gmail.com,.
    Anda masih dapat menghubungi saya melalui email saya untuk informasi lebih lanjut tentang harsiniyono@gmail.com. Tuhan membantu Anda dan sangat berhati-hati

    ReplyDelete
  9. Tawaran kami untuk memberi pinjaman wang yang tidak boleh dilepaskan!
    Anda memerlukan pinjaman tunai antara individu berhadapan dengan masalah kewangan untuk akhirnya memecahkan kebuntuan yang disebabkan oleh bank-bank, pinjaman folder penolakan permohonan anda? firma pakar kewangan kita untuk jumlah pinjaman yang anda perlukan dan dengan keadaan yang membuat hidup anda lebih mudah. Terdapat kawasan-kawasan di mana kita boleh membantu anda:

    * Kewangan
    * Pinjaman Perumahan
    * Pinjaman Pelaburan
    * Pinjaman Auto
    * Penyatuan Hutang
    * Kemudahan Kredit
    * Mortgage Kedua
    * Penebusan kredit
    * Pinjaman Peribadi

    Anda dilarang bank dan anda tidak mendapat manfaat daripada bank-bank atau lebih baik anda mempunyai projek dan keperluan pembiayaan, rekod kredit yang buruk atau memerlukan wang untuk membayar bil-bil, dana untuk melabur dalam syarikat-syarikat. Kemudian, jika anda memerlukan pinjaman wang tidak teragak-agak untuk menghubungi kami untuk mengetahui lebih lanjut tentang keadaan kami. Kami adalah penyelesaian untuk masalah kewangan anda; Tawaran kami berkisar dari 5000 € kepada € 350,000,000 dengan 2% jaminan kajian.
    Nota: Kami juga mengambil bahagian dalam projek-projek pelaburan jauh kos efektif. Kami meminta anda untuk membuat cadangan-cadangan (perkongsian). bukan orang yang serius dan untuk menahan diri.
    Anda boleh menghubungi kami melalui e-mel:
    Mail: cashfirmarena@gmail.com

    ReplyDelete
  10. Aku Widya Okta, saya ingin bersaksi pekerjaan yang baik dari Allah dalam hidup saya kepada orang-orang saya yang mencari untuk pinjaman di Asia dan bagian lain dari kata, karena ekonomi yang buruk di beberapa negara. Apakah mereka orang yang mencari pinjaman di antara kamu? Maka Anda harus sangat berhati-hati karena banyak perusahaan pinjaman penipuan di sini di internet, tetapi mereka masih asli sekali di perusahaan pinjaman palsu. Saya telah menjadi korban dari suatu 6-kredit pemberi pinjaman penipuan, saya kehilangan begitu banyak uang karena saya mencari pinjaman dari perusahaan mereka. Aku hampir mati dalam proses karena saya ditangkap oleh orang-orang dari utang saya sendiri, sebelum aku rilis dari penjara dan teman yang saya saya menjelaskan situasi saya kemudian memperkenalkan saya ke perusahaan pinjaman reliabl yang SANDRAOVIALOANFIRM. Saya mendapat pinjaman saya Rp900,000,000 dari SANDRAOVIALOANFIRM sangat mudah dalam 24 jam yang saya diterapkan, Jadi saya memutuskan untuk berbagi pekerjaan yang baik dari Allah melalui SANDRAOVIALOANFIRM dalam kehidupan keluarga saya. Saya meminta nasihat Anda jika Anda membutuhkan pinjaman Anda lebih baik kontak SANDRAOVIALOANFIRM. menghubungi mereka melalui email:. (Sandraovialoanfirm@gmail.com)
    Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya di (widyaokta750@gmail.com) jika Anda merasa sulit atau ingin prosedur untuk memperoleh pinjaman.

    ReplyDelete
  11. Halo, aku mr Recardo, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Recardoroland.loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  12. Hello,
    Adakah anda memerlukan bantuan dalam mendapatkan pinjaman, atau adakah anda bosan dengan kecewa? DLF PINJAMAN komited kepada dasar peluang yang sama dan dasar pembangunan adalah positif, pakar-pakar kami menyediakan perkhidmatan kewangan kepada semua orang. Kami menawarkan pelbagai pinjaman kepada syarikat, perniagaan kecil dan perusahaan, dan juga pengguna individu. pakej kredit kami boleh sama ada jangka panjang atau pendek, pada pilihan yang anda mahu. Kami menawarkan semua jenis pinjaman seperti pendidikan, perniagaan, pinjaman penyatuan hutang dan pelaksanaan projek.

    Adakah anda pernah ditolak pinjaman oleh bank anda, bagaimana untuk membayar bil seterusnya, mengambil pinjaman projek, pinjaman pengembangan perniagaan? Jika anda tidak mempunyai bayaran ke bawah, kredit yang buruk, atau mungkin banyak hutang, kita boleh mencari program yang sesuai untuk memenuhi keperluan khusus anda! Bagi apa jua tujuan anda memerlukan pinjaman, sama ada perniagaan, peribadi, atau penyatuan hutang, pinjaman DLF, akan menawarkan jumlah pinjaman tertentu pada kadar faedah yang sangat rendah. DLF PINJAMAN telah berkhidmat banyak syarikat, pertubuhan dan individu-individu, mencapai impian mereka masing-masing dengan berkesan menyediakan pinjaman tanpa cagaran untuk hanya 2% KADAR. E-mel: info.dlfloans@gmail.com

    HUBUNGI KAMI SEKARANG
    E-mel: info.dlfloans@gmail.com
    DLF PINJAMAN

    ReplyDelete
  13. Saya Risna Susanti, saya menggunakan waktu ini untuk memperingatkan semua rekan-rekan saya Indonesian.Who yang terjadi di sekitar mencari pinjaman, Anda hanya harus berhati-hati. satu-satunya tempat dan perusahaan yang dapat menawarkan pinjaman adalah JOYCE ROLAND PINJAMAN PERUSAHAAN. Saya mendapat pinjaman saya dari mereka. Mereka adalah satu-satunya pemberi pinjaman yang sah di internet. Lainnya adalah semua pembohong, saya menghabiskan hampir $ 1000 di tangan palsu pemberi pinjaman. Tapi pinjaman kualitas memberi saya mimpi saya kembali. Ini adalah alamat email yang sebenarnya mereka: joycerolandloancompany@gmail.com sendiri email pribadi saya: risnasusanti247@gmail.com. Anda dapat berbicara dengan saya kapan saja Anda inginkan. Terima kasih semua untuk mendengarkan permintaan saya untuk saran.

    ReplyDelete
  14. Akhirnya kita telah beroleh seorang pemberi pinjaman pinjaman sebenar di internet, mereka dipercayai dan boleh dipercayai, i begitu gembira ketika saya mendapat pinjaman saya daripada pinjaman DLF. i telah scammed banyak kali, saya telah digunakan untuk hampir semua firma pinjaman dalam laman web ini dan memohon untuk pembayaran, selepas membayar i tidak akan mendapatkan pinjaman saya, mereka akan berhenti menghubungi saya, saya begitu banyak berhutang, i hampir kehilangan hidup saya kerana saya telah kehilangan lebih 48 juta dan saya tidak mendapat apa-apa pinjaman, saya mengikuti semua prosedur dan masih saya tidak mendapatkan pinjaman daripada mereka. anda mesti berhati-hati di laman web tertentu ini, tidak semua firma dan kesaksian di sini adalah benar, anda perlu berhati-hati. pinjaman DLF adalah yang terbesar pemaju hartanah komersial, dan mereka telah mendaftar untuk memberi pinjaman kepada orang yang memerlukan pinjaman, i terkejut ketika saya mendapat pinjaman saya dari DLF tanpa tekanan, saya hanya mengikut prosedur dan saya mendapat pinjaman saya dalam 2 hari. jika anda memerlukan pinjaman, saya akan menasihatkan anda cuba pinjaman DLF dan saya memberikan anda jaminan bahawa anda akan mendapat pinjaman anda demi Allah, Amin
    hubungan mereka adalah info.dlfloans@gmail.com

    anda masih boleh sampai ke emel saya jika anda mempunyai soalan, annisaanor111@gmail.com

    ReplyDelete
  15. Anda mempunyai hutang, atau adakah anda menolak pinjaman di bank? Pasukan kami akan membantu dalam menyelesaikan masalah anda dengan kadar faedah 2%.
    Kami mengesyorkan pinjaman yang cepat untuk sebarang tujuan. Hanya kad pengenalan, pengesahan pesat, formaliti minimum, penerimaan tinggi Cadangan dan keputusan kredit dalam masa kurang daripada 24 jam Tanpa perlu Menyediakan bukti pendapatan. Kami telah mendapat jumlah pinjaman yang tinggi sehingga 10 Billion mana-mana mata wang di dunia tempoh pembayaran kami adalah dari 6 bulan hingga 20 tahun. Tiada pemeriksaan kredit atau sejarah kredit. Datang kepada kami, kami mengendalikan segala-galanya dalam satu hari.
    Hubungi kami hari ini melalui e-mel kami: dewiahmad.loanfirm@gmail.com

    ReplyDelete
  16. Halo, aku mr Recardo, pemberi pinjaman pinjaman swasta yang memberikan pinjaman kesempatan waktu hidup. Apakah Anda membutuhkan pinjaman mendesak untuk melunasi utang Anda atau Anda membutuhkan pinjaman untuk meningkatkan bisnis Anda? Anda telah ditolak oleh bank dan lembaga keuangan lainnya? Apakah Anda membutuhkan pinjaman konsolidasi atau hipotek? mencari lebih karena kami berada di sini untuk membuat semua masalah keuangan Anda sesuatu dari masa lalu. Kami meminjamkan dana kepada individu yang membutuhkan bantuan keuangan, yang memiliki kredit buruk atau membutuhkan uang untuk membayar tagihan, untuk berinvestasi di bisnis pada tingkat 2%. Saya ingin menggunakan media ini untuk memberitahu Anda bahwa kami memberikan bantuan yang handal dan penerima dan akan bersedia untuk menawarkan pinjaman. Jadi hubungi kami hari ini melalui email di: Recardoroland.loanfirm@gmail.com ....(alamat skype.(AgentRecardoRolandloanfirm ) Menambahkan

    ReplyDelete
  17. Hello Everybody,
    My name is Mrs Sharon Sim. I live in Singapore and i am a happy woman today? and i told my self that any lender that rescue my family from our poor situation, i will refer any person that is looking for loan to him, he gave me happiness to me and my family, i was in need of a loan of S$250,000.00 to start my life all over as i am a single mother with 3 kids I met this honest and GOD fearing man loan lender that help me with a loan of S$250,000.00 SG. Dollar, he is a GOD fearing man, if you are in need of loan and you will pay back the loan please contact him tell him that is Mrs Sharon, that refer you to him. contact Dr Purva Pius,via email:(urgentloan22@gmail.com) Thank you.

    BORROWERS APPLICATION DETAILS


    1. Name Of Applicant in Full:……..
    2. Telephone Numbers:……….
    3. Address and Location:…….
    4. Amount in request………..
    5. Repayment Period:………..
    6. Purpose Of Loan………….
    7. country…………………
    8. phone…………………..
    9. occupation………………
    10.age/sex…………………
    11.Monthly Income…………..
    12.Email……………..

    Regards.
    Managements
    Email Kindly Contact: urgentloan22@gmail.com

    ReplyDelete
  18. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  19. Kami bekerja secara sah di bawah Pemberi Pinjam Wang 1951 kami menawarkan pinjaman wang tunai segera kepada kakitangan kerajaan dan sektor swasta. Kami akan memberikan perkhidmatan yang terbaik untuk anda.
    Anda memerlukan wang dengan segera?
    * Pemindahan Sangat cepat dan mudah ke akaun bank anda.
    * Bayaran balik bermula lapan bulan selepas anda mendapatkan wang anda.
    Akaun deposit
    * Kadar faedah yang rendah 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun) tempoh.
    * Tempoh pinjaman itu dibayar bulanan dan fleksibel.
    * Berapa lama masa yang diambil untuk membiayai? Selepas menghantar permohonan pinjaman
    Anda boleh mengharapkan tindak balas awal yang kurang daripada 24 jam.
    Pembiayaan dalam 72-96 jam selepas menerima maklumat yang kami perlukan.
    dari
    Menghubungi syarikat kad kredit anda yang sah dan berlesen yang dilesenkan.
    bantuan kewangan kepada negara-negara lain.
    Untuk lebih maklumat bentuk dan aplikasi menghubungi dengan pinjaman ini.

    E-mel: Thecommunityloancompany@gmail.com
    Laman Web: Thecomloan.com

    ReplyDelete
  20. Adakah Anda Perlu Segera Kewangan Pinjaman Kredit?
    * Pemindahan Sangat cepat dan cepat ke akaun bank anda
    * Bayaran balik bermula 8 bulan selepas anda mendapatkan wang
    * Kadar faedah yang rendah sebanyak 2%
    * Bayaran balik jangka panjang (1-30 tahun)
    BORANG PERMOHONAN UNTUK PINJAMAN
    ================================
    Nama: ........ ...........nama Kedua: ...............
    Hubungi Alamat: .................
    Negara: ............ .... Umur: ..........
    Seks: ......... ............. Nombor Telefon: ..............
    Status: ....... ............ Pekerjaan: ...............
    kedudukan: ................ Pendapatan bulanan: ..............
    Jumlah Pinjaman: ........ Tujuan Pinjaman: ............
    jangka masa: ....................
    Pernahkah anda memohon pinjaman sebelum: ................
    Anda memahami Bahasa Inggeris: ..........
    sila mengisi dan menghantar borang ini kepada:

    E-mel: homeofequity@gmail.com
    Website:www.equitycapital5.webnode.com
    Yang ikhlas,
    Nicolas Payne
    Equity Capital

    ReplyDelete
  21. Memohon pinjaman convinent anda

    Adakah anda seorang ahli perniagaan atau perempuan? Adakah anda dalam mana-mana tekanan kewangan? Adakah anda memerlukan wang untuk memulakan perniagaan anda sendiri? Adakah anda mempunyai pendapatan yang rendah dan sukar untuk mendapatkan pinjaman daripada bank-bank tempatan dan institusi kewangan lain? Jawapan: Di sini, Angela Davids Loan Firm adalah jawapannya. Kami menawarkan;

    * pinjaman peribadi, pengembangan perniagaan.
    * Business Start-up dan pendidikan.
    * penyatuan hutang.
    * Pinjaman Hard Money.

    Walau bagaimanapun, kaedah kami menawarkan kemungkinan untuk menunjukkan jumlah pinjaman yang diperlukan dan juga tempoh yang anda mampu untuk melengkapkan pembayaran balik pinjaman dengan kadar faedah sebanyak 5-7% bergantung kepada pinjaman jenis pf. Ini memberikan peluang yang sebenar untuk mendapatkan wang yang anda perlukan anda. Calon yang berminat perlu menghubungi kami melalui: matildablakeloanfirm@gmail.com atau hubungi perkhidmatan pelanggan kami pada +14158892524

    ReplyDelete
  22. Hello, nama saya Henny Silalahi, mangsa penipuan di tangan peminjam, saya telah ditipu dari Rp250 juta kerana saya perlu besar pinjaman USD350,000 modal, saya hampir mati, saya tidak mempunyai tempat untuk pergi, dan perniagaan saya musnah dalam proses saya kehilangan anak perempuan saya. Saya tidak mampu untuk berdiri lagi. semua ini berlaku pada bulan November 2015, sehingga saya bertemu dengan seorang rakan yang memperkenalkan saya kepada seorang ibu yang baik yang akhirnya membantu saya mendapatkan pinjaman dalam syarikat itu, ibu yang baik saya ingin menggunakan kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih, Semoga Allah terus memberkati anda , saya juga ingin menggunakan kesempatan ini untuk menasihati rakan-rakan Indonesia, bahawa terdapat banyak penipuan di luar sana, jika anda memerlukan pinjaman dan pinjaman bercagar luntur sahaja mendaftar melalui ibu Mary melalui e-mel syarikat: morissceruloloanfirm@gmail.com, anda boleh menghubungi saya melalui e-mel ini hennysilalahi35@gmail.com untuk sebarang maklumat yang anda perlu tahu. sila dia adalah satu-satunya yang boleh dipercayai dan boleh dipercayai. terima kasih.

    ReplyDelete
  23. Hello, i am Puan Nelly Precious, pinjaman pemberi pinjaman swasta yang menawarkan pinjaman pada kadar faedah hanya 2%. kami tawarkan, pinjaman peribadi, pinjaman kereta, modal perniagaan, pinjaman peribadi dan lain-lain kepada individu dan syarikat-syarikat yang berada dalam kesukaran kewangan di bawah syarat-syarat pinjaman yang jelas dan dan mudah difahami. hubungi kami hari ini melalui e-mel supaya kita boleh memberikan syarat-syarat pinjaman dan syarat-syarat kami: (nellyperious@gmail.com)

    ReplyDelete