Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, September 16, 2013

Dato' Yunus Raiss Tokoh Melayu Terbilang di Luar Negara

Saya temui beliau di Forum Merdeka di Hotel Lancaster, London pada 12 September. Beliau sungguh vokal melahirkan pandangan. Wajah dan kulitnya benar-benar menyerupai orang Inggeris, apatah lagi bahasa Inggerisnya yang persis penutur jati bahasa Inggeris. Saya mengujinya dengan bercakap Melayu dan ternyata bahasa Melayunya cukup baik, tiada pelat sedikit pun walaupun beliau telah 60 tahun lebih bermastautin di UK.

Resume tokoh Melayu terbilang di luar negara, Dato' Yunus Raiss:

Kelulusan dan kerjaya: BA, BSc (Econ), Med, Barrister, LTC L, Dips in TEFL, Hist, Eng. Lit, Intl Affairs, Cert Criminology, FCIL, FRSA, mantan Pengetua Sels College dan Majistret Mahkamah London Barat.

Maklumat rinci: 1. Buta huruf hingga 15 tahun kerana tidak disekolahkan, penolong tukang jahit hingga berusia 18 tahun, ke sekolah petang pada tahun 1950 dan kemudian bersekolah pagi dengan menjadi tukang jahit pada sebelah petang, di Batu Gajah, Perak.
2. Lulus peperiksaan Cambridge School Certificate pada tahun 1953 sesudah bersekolah dalam tempoh hanya tiga tahun setengah. Diberi biasiswa latihan guru di Kolej Kirby, Liverpool, England pada tahun 1954. Ditempatkan di Maktab Perguruan Sultan Idris pada tahu 1957 selama enam bulan, kemudian mengajarkan Bahasa Inggeris dan Sejarah di Sekolah Dato' Abdul Razak (SDAR), iaitu satu daripada dua buah sekokah berasrama penuh untuk anak Melayu yang ditubuhkan sebelum Merdeka.
3. Ke England semula pada tahun 1963 untuk mengikuti pengajian undang-undang dan ke Bar (Lincoln's Inn) pada tahun 1970. Sambil itu mengikuti beberapa kursus ijazah dan diploma di UK dari 1963 hingga 2011.
4. Menyertai John Haycraft, pengasas International House, perintis pengajaran bahasa Inggeris kepada dunia pada tahun 1964 dan mengajarkan Bahasa Inggeris kepada guru terlatih dalam Bahasa Inggeris untuk pelajar asing. Riwayat hidupnya tercatat dalam autobiografi John Haycraft "Adventure of a Language Traveller". Mengajarkan Bahasa Inggeris di Kennington Boys' School di London dan pensyarah di ILEA Pultney/Westminster Kingsway College 1968-75. Pensyarah pelawat ELT di University of Leicester School of Education 1969-76.
5. Menubuhkan sekolah Inggeris sendiri, Sels College pada tahun 1975 untuk orang dewasa dan profesional, dengan akreditasi oleh British Council, hingga ditutup pada tahun 2008.
6. Dilantik sebagai Majistret Mahkamah London Barat pada tahun 1991.
7. Dianugerahi Dato' oleh Sultan Perak pada tahun 1992.
8. Dipilih ke Athenaem Club pada tahun 1993 dan Fellow of the Royal Society of Arts pada tahun 1994.
9. Mengikuti kursus Linguistik Terapan dan Critical Legal Practice di Birkbeck College University of Lindon 2008-2010.
10. Memiliki dua ijazah sarjana - MSc dalam Educational Research (Surrey) dan MA dalam 20th Century Diplomatic History (Birkbeck London).

Inilah insan contoh bagi bangsa Melayu!

No comments:

Post a Comment