Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Saturday, August 31, 2013

Bahasa dan Kemerdekaan


Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa

Bendera negara lambang kewujudan dan kedaulatan negara. Demikianlah jua bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan atau bahasa negara ialah lambang dan bahkan jiwa rakyatnya. Merdekakan diri daripada anggapan bahawa negara tidak dapat maju dengan berasaskan bahasa sendiri. Itu fikiran orang yang tidak merdeka. Bahasa asing kita perlukan sebagai nilai tambah, bukan sebagai pengganti bahasa sendiri. Hayati ayat 22, Surah al-Rum.

31 Ogos 2013

1 comment:

  1. Apa usaha DBP dalam menggalakkan penggunaan Bahasa Melayu di Sekolah dan di Universiti?

    Saya rasa selagi Bahasa Melayu tidak digunakan sebagai bahasa untuk berfikir, saya tidak rasa bahasa ini layak dikatakan bahasa keilmuwan.

    Pada saya soalan ini penting kerana, jika memang tiada masa depan untuk penyelidikan Sains dan Matematik dalam bahasa Melayu, saya tidak rasa ia satu keputusan yang bijak dan rasional untuk saya pulang ke Malaysia apabila asas seperti bahasa tidak disediakan untuk aktiviti-aktiviti saya.



    - Pelajar Luar Negara di Eropah.

    ReplyDelete