Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Monday, December 10, 2012

Perihal kata "kelindan" dan "kelendan"


Dalam satu mesyuarat, seorang kenalan bercerita tentang kian banyaknya kosa kata bahasa Melayu yang tidak difahami oleh pengguna bahasa. Salah satu ialah kata "kelindan" dalam peribahasa "Lulus jarum luluslah kelindan".

Seorang teman kenalan saya itu bertanya tentang apakah kaitan antara jarum dengan kelendan lori. Kata "kelindan" yang berkaitan dengan bahagian tempat benang dimasukkan pada jarum telah hilang daripada kosa kata sejumlah pengguna bahasa.

Selain rujukan kepada kamus, tampaknya kaedah yang berkesan untuk mengatasi masalah itu adalah dengan menulis makalah umum yang mudah difahami oleh masyarakat. Itulah asas hamba menulis siri makalah "Ceritera di Balik Kata" yang kemudian dibukukan menjadi "Tuntunan Bahasa".

Kembara Bahasa
11 Disember 2012

No comments:

Post a Comment