Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Tuesday, December 25, 2012

Tazkirah kepada diri: Usah mulakan sesuatu dengan bayangan kegagalan.

Tazkirah kepada diri:

Ketika akan memulakan sesuatu yang telah dirancang dengan teliti dan rapi, yang jelas matlamat dan manfaatnya, maka usahlah membayangkan kegagalan.

Sebaliknya laksanakanlah program itu dengan yakin, berstrategi dan bertawakal kepada Allah. Seandainya ada kendala dan masalah yang timbul, maka terimalah kesemuanya sebagai ujian, bukan untuk berundur, tetapi untuk melakukan penambahbaikan.

Kembara Bahasa
25 Disember 2012/12 Safar 1434



Rogayah Razak Saya setuju sangat dengan cara pemikiran ini. Jangan berundur sebelum kalah.
57 minit yang lalu

Kembara Bahasa Melayu Mahawangsa: Demikianlah hendaknya, sahabat hamba Dr. Rogayah Razak. Apabila hamba menggerakkan Program Penerbitan Berpakej, ada suara yang terus membayangkan kegagalannya. Pada hemat hamba, matlamatnya dan manfaatnya jelas - bahasa Melayu mesti lengkap dengan karya ilmu dalam ratusan bidang yang ada, baru taraf negara maju yang didambakan pada tahun 2020 itu benar-benar bererti. Apatah ertinya negara maju dalam industri dan ekonomi tetapi mundur kuasa ilmunya? Untuk menggerakkan pengayaan ilmu dalam bahasa Melayu dengan cepat dan mutunya terkawal, maka program penerbitan berpakej dijangka dapat menjadi salah satu mekanismenya. Ujian dan kendala dapat diduga pasti banyak tetapi kalau tidak dipecahkan ruyung masakan dapat sagunya, bukan? Terima kasih kerana puan sebagai penyelaras salah satu panel penulis (bagi bidang yang agak baru dalam tradisi linguistik di Malaysia, itu linguistik klinikal) telah memulakan gerakan awal. Alhamdulillah.

No comments:

Post a Comment