Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Sunday, April 18, 2010

Kajian Islam di China: Langkah Merisik


19 April 2010 (Isnin) - Hajatku untuk menggerakkan kajian tentang Islam di China secara tidak berkala telah bermula dengan tinjauan umum di beberapa buah kota yang mempunyai penduduk Islam yang agak besar jumlahnya, seperti di kota Guangzhou, Shanghai, Hangzhou, Suzhou, Jinan, Xi'an dan pasti kota Beijing juga. Namun tinjauan umum itu terbatas pada kunjungan ke masjid di kota-kota berkenaan dengan sedikit catatan profil komuniti Islam di sekitarnya. Catatan itu akan kutulis dalam keluaran lain.

Untuk keluaran ini, aku ingin mencatat tinjauan awal di Niu Jie (Jalan Lembu), iaitu kawasan terbesar tempat tinggal masyarakat Islam di kota Beijng, tempat terletaknya masjid tertua dan masjid utama di Beijing (dibina pada tahun 996 Masihi, iaitu lebih seribu tahun lalu). Kawasan itu sudah sering kukunjungi sejak aku mula bertugas di Beijing pada awal 2008, khususnya untuk sesekali solat Jumaat di situ (jika tidak ke masjid lain) atau untuk membeli barang keperluan di pasar raya Islam. Namun kunjungan pada 8 April 2010 lalu secara khusus berputik daripada rancangan untuk mengumpulkan maklumat tentang masyarakat Islam di Niu Jie dan kehidupannya, iaitu sebagai salah satu aspek kajian Islam di China.

Dengan dua orang pelajar Malaysia yang mengikuti pengajian bahasa Mandarin di Beijing Foreign Studies University, Johan dan Fayyadh, aku menaiki bas dua tingkat nombor 5. Lebih kurang satu jam sampailah kami di Niu Jie dan langsung menuju ke Institut Pengajian Islam China untuk memulakan kajian awal tentang sistem pendidikan Islam masyarakat China. Pada awal ketibaanku di Beijing Januari 2008 dahulu, pernah sekali aku ke situ tetapi entah bagaimana timbul kekeliruan sedikit apabila yang kami temukan ialah pusat tadika Islam yang kompleks seakan-akan menyamai institut itu daripada segi seni binanya. Rupanya institut tersebut terletak lebih jauh sedikit di jalan yang sama. Agak hampa aku apabila diberitahu oleh staf institut yang kami temui di bahagian hadapan kompleks bahawa institut itu ditutup selama dua tahun untuk projek pembesaran bagi menampung jumlah pelajar sehingga 500 orang (selama ini sekitar 100 orang pelajar). Kompleks itu sendiri sudah cukup besar pada pelihatan mata kasarku, dengan seni binanya yang melambangkan seni bina Islam, terutama kubahnya yang sudah tampak dari jauh.

Namun rasa hampa itu segera hilang apabila kami diberitahu bahawa pelajar institut itu ditumpangkan di Insitut Pengajian Beijing, iaitu institut yang dibuka kepada warga Islam Beijing. Dengan menaiki teksi, kira-kira tiga atau empat kilometer (berdasarkan tambang 10 yuan) dari Niu Jie, sampailah kami di institut tersebut yang terletak di Fuchong Jie (Jalan Fuchong - mengingatkan daku akan 'Puchong' di Malaysia!). Kami sempat solat Zuhur berjamaah di masjid institut dengan pensyarah dan pelajar, dan sesudah itu sempat bertemu dengan beberapa orang pensyarah, staf umum dan pelajar institut. Antaranya termasuklah Ustaz Abdul Wahab (lulusan Universiti Al-Azhar), dan Haji Ibrahim (pakar khat berusia sekitar 75 tahun - hasil lukisan khatnya dipamerkan di ruang legar institut). Pelajar institut itu sendiri berjumlah kira-kira 50 orang, sementara pelajar Insitut Islam China yang menumpang di situ berjumlah kira-kira 100 orang. Kami tidak dapat bertanya banyak tentang kurikulum, kaedah pengajaran dan yang lain kerana dinasihati agar ke pejabat Institut Islam China yang terletak di belakang kompleksnya. Maka sekali lagi kami ke Niu Jie dan mencari pejabat berkenaan.

Alhamdulillah walaupun tidak membuat janji temu, dapat kami kunjungi dua orang pensyarah Institut Islam China di bangunan pejabat lapan tingkat yang turut menempatkan pejabat institut dan pejabat Persatuan Islam China.Pejabat institut terletak ditingkt dua, sementara pejabat persatuan di tingkat tiga dan empt. Ustaz Yunus merupakan pensyarah bahasa Arab sementara Ustaz Ismail pensyarah Sirah. Antara maklumat yang dapat saya catat daripada penerangan mereka, melalui pengantara bahasa Mandarin saya, Saudara Johan dan Sdr. Fayyadh (pelajar bahasa Mandarin dari Malaysia di Beijing Foreign Studies) ialah:

  • Di seluruh Republik Rakyat China (RRC) terdapat 10 buah institusi pengajian Islam, yang bertaraf universiti atau maktab, iaitu di Beijing dan di kota-kota lain yang mempunyai jumlah penduduk Islam yang besar.
  • Pengajian agama Islam untuk golongan kanak-kanak dan remaja serta orang dewasa biasanya diadakan di madrasah yang menjadi salah satu komponen penting masjid. Namun dalam kajian awal saya di Sanya, Hainan, terdapat sekolah khusus untuk pendidikan agama Islam, malah ada sekolah yang khusus untuk pelajar perempuan.
  • Pembiayaan institut pengajian Islam diurus oleh Persatuan Islam China yang juga mempunyai cawangan di provinsi-provinsi tempat terdapatnya penduduk Islam yang berjumlah besar, seperti Xinjiang, Ningxia, Lanjhou, Yunnan dan Shaanxi.
  • Institut Pengajian Islam China yang menerima pelajar lepasan sekolah menengah dari seluruh negara ditubuhkan pada tahun 1955 dan mengendalikan kursus ijazah pertama selama empat tahun. Kebanyakan imam yang bertugas di masjid di China merupakan lulusan institut ini, selain institut di provinsi-provinsi.
  • Lulusan institut ada yang melanjutkan pengajian ke Universiti al-Azhar di Mesir, universiti di Pakistan dan juga Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.
  • Banyak juga lulusan institut yang menjadi penerjemah China-Arab dan sebaliknya, di samping tidak kurang yang menceburkan diri dalam syarikat.
Meskipun tidak banyak maklumat rinci yang saya peroleh, namun pertemuan yang ibarat "adat merisik" itu membuka pintu kajian lanjut apabila Ustaz Yunus dan Ustaz Ismail menyarankan agar kami menghubungi pegawai perhubungan Persatuan Islam China (Abdul Hakim atau Abdullah) untuk sesi wawancara yang rasmi dengan Naib Presiden Persatuan Islam China, Ustaz Adil Haji Karim (atau nama Uyghurnya Adilijiang Ajikelimu), yang juga Naib Presiden (Timbalan Naib Canselor) Institut Pengajian Islam China. Kami pulang dengan rasa puas hati kerana langkah awal insya-Allah akan mempermudah langkah selanjutnya. Saya dengan penuh semangat menunggu tarikh janji temu dengan Ustaz Adli untuk sesi wawancara yang saya jangka akan memberikan maklumat rinci tentang masyarakat Islam di China, peranan dan kegiatan Persatuan Islam China serta isu-isu yang berkaitan dengan masyarakat Islam di China.

Seperti biasa, jika telah sampai di Niu Jie, acara penutupnya ialah ke Pasar Raya Islam Niu Jie untuk membeli barang keperluan, daripada barang dapur, makanan ringan dan yang lain. Di pasar raya itulah juga aku sering terserempak dengan pelancong Melayu dari Malaysia yang ternyata cukup ghairah membeli-belah, barangkali kerana itulah satu-satunya tempat untuk mereka mendapat barang halal (walaupun sebenarnya ada pasar raya dan kedai lain yang menjual barang halal, tetapi tidak sebesar dan semasyhur Pasar Raya Islam Niu Jie yang menjadi pusat masyarakat Islam terbesar di Beijing.

No comments:

Post a Comment