Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Sunday, May 27, 2012

Isu penggunaan bahasa Inggeris untuk menarik pelancong

Pelita sokong henti guna nama Inggeris
Utusan Online 23 Mei 2012

KUALA TERENGGANU 22 Mei - Persatuan Sasterawan Terengganu (Pelita) menyokong penuh gesaan supaya pengunaan bahasa Inggeris bagi nama-nama lokasi pelancongan di negeri ini dihentikan.

Setiausaha I Pelita, Abdul Mubin Ismail berkata, keghairahan menggunakan bahasa itu kononnya untuk menarik pelancong semakin berleluasa sehingga menghakis kepentingan bahasa Melayu.

"Adalah sangat malang jika semua pihak menganggap bahasa Inggeris satu tarikan sedangkan negara yang hebat dalam industri pelancongan termasuk Perancis tidak pula menggunakannya," ujarnya.

Beliau mengulas gesaan Setiausaha Agung Gagasan Pendidikan Melayu Kebangsaan (Gagasan), Syed Anuar Syed Mohamad supaya pihak tertentu termasuk pihak berkuasa tempatan (PBT) tidak menggunakan bahasa Inggeris bagi nama kawasan atau produk yang dikaitkan dengan pelancongan.

Pada masa sama, Abdul Mubin turut merujuk kepada beberapa laluan di sekitar Pasar Payang, di sini yang akan dinaik taraf sebagai kawasan pelancongan dan bakal dikenali sebagai Payang Walk tidak lama lagi.

Katanya, nama 'walk' boleh digantikan kepada 'pesisir', 'susur' atau 'lintasan' Payang yang lebih mencerminkan identiti Melayu.

"Saya hairan kenapa kita perlu menggunakan nama atau istilah dalam bahasa Inggeris sedangkan bahasa Melayu sarat dengan pelbagai frasa dan istilah yang boleh kita tonjolkan.

"Dalam perkara ini, kita tidak boleh bersikap memilih sehingga sanggup mengenepikan kepentingan serta martabat bahasa ibunda kerana ia akan terus kekal menjadi sebutan sampai bila-bila," katanya.

Menurut Abdul Mubin, penggunaan nama 'waterfront' juga perlu dikaji seterusnya digantikan dengan perkataan Melayu yang lebih sesuai dengan identiti Melayu.

"Tidak salah kalau kita mencontohi negeri lain seperti Kuching Waterfront di Sarawak. Dari segi konsep, kita boleh ikut tapi tidak semestinya nama pun kita guna perkataan Inggeris," katanya.

Beliau menambah, adalah lebih sesuai kalau perkataan 'anjung muara' atau 'pesisir air' digunakan bagi menggantikan 'waterfront' memandangkan kawasan itu tetap akan menjadi tarikan utama pelancong.

Kembara Bahasa
27 Mei 2012

No comments:

Post a Comment