Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Wednesday, November 13, 2013

DBP: Keputusan Sains dan Matematik Merudum ketika PPSMI dilaksanakan

Malaysian Insider

DBP: Keputusan Sains dan Matematik merudum ketika PPSMI dilaksanakan


OLEH HASBULLAH AWANG CHIK
NOVEMBER 13, 2013
LATEST UPDATE: NOVEMBER 13, 2013 02:29 PM


Datuk Dr Awang Sariyan ketika menjawab soalan wartawan pada sidang media di Menara DBP hari ini. Gambar The Malaysian Insider oleh Afif Abd Halim, 13 November, 2013.
Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) hari ini berpegang teguh kepada pendirian kerajaan untuk menarik balik pelaksanaan Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) kerana statistik Kementerian Pendidikan membuktikan terdapat kemerosotan keputusan akademik pelajar melalui pelaksanaan dasar itu.

Ketua Pengarah DBP, Datuk Dr Awang Sariyan (gambar), berkata PPSMI tidak mempunyai hala tuju selain Kementerian Pendidikan membuktikan keputusan pelajar merudum dalam mata pelajaran Sains, Matematik dan Bahasa Inggeris.

"Kami patuh kepada keputusan kerajaan kerana pelbagai institusi pendidikan menjalankan kajian mendalam terhadap kegagalan PPSMI.



"Kementerian Pelajaran mendapati PPSMI tidak praktikal dalam pendidikan kerana kerajaan tidak boleh mengutamakan kira-kira 2,000 pelajar yang cemerlang dalam bahasa Inggeris tetapi meminggirkan 28 juta pelajar yang mahir bertutur dalam bahasa Melayu.

"Kajian Unesco turut membuktikan sesuatu ilmu itu lebih mudah dipelajari jika diajar dalam bahasa ibunda," katanya dalam satu sidang media Seminar Antarabangsa Linguistik dan Pembudayaan Bahasa Melayu kali ke-8 di Menara DBP, hari ini.

Semalam, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merayu kerajaan memperkenalkan semula PPSMI untuk mata pelajaran Sains dan Matematik.

Katanya, walaupun menggunakan bahasa Inggeris, semangat nasionalisme masih dapat diterapkan kerana ilmu pengetahuan adalah kunci kejayaan sesuatu bangsa.

Awang berkata, negara luar seperti China, Jepun dan Korea mempelajari Sains dan Matematik dalam bahasa kebangsaan dan terbukti tidak melemahkan sementara bahasa Inggeris pula dijadikan sebagai alat nilai tambah untuk memperkaya ilmu.

Katanya, martabat bahasa Melayu tiada galang ganti kerana hak murid di seluruh negara tidak boleh dinafikan terutama pelajar di luar bandar supaya dapat mempelajari Sains dan Matematik dengan cara berkesan dalam bahasa kebangsaan.

"Kita lihat banyak fenomena menyedihkan sehingga ada guru yang terpaksa mengajar menggunakan skrip kerana tidak mahir dalam bahasa Inggeris.

"Pelaksanaan Memartabatkan Bahasa Melayu, Memperkasa Bahasa Inggeris (MBMMBI) juga prestasinya memberangsangkan apabila Unesco mengumumkan Malaysia mengatasi Singapura dalam penguasaan bahasa Inggeris," katanya.

Sementara itu, Naib Canselor Universiti Putra Malaysia, Prof Datuk Dr Mohd Fauzi Ramlan, dalam ucapan perasmiannya berkata, pemansuhan PPSMI pada 2012 harus dilihat secara positif sebagai titik permulaan mengeluarkan bahasa Melayu daripada status keusangan kosa kata dan ilmu baru dalam bidang bahasa.

Katanya, bahasa dialek dan sukuan tidak harus dipinggirkan kerana bahasa Melayu sememangnya bersifat dialek maka kosa kata dialek dapat mengayakan lagi gedung istilah bahasa Melayu.

"Sebagai contoh dialek Kedah meruah bermaksud membuang air, mengkam bermaksud sakit di bahagian perut, kabung bermaksud ukuran empat hasta dan kebung bermaksud kereta sorong bayi.

"Manakala gada dalam bahasa Melanau bermaksud ketelusan, dugal bahasa Bajau untuk sakit gastrik dan awah bermaksud koridor," katanya.

Beliau berkata, sebelum krisis bahasa kian meruncing, kosa kata dialek perlu dimanfaatkan bagi menambah keyakinan pengguna bahasa Melayu.

Ketika diminta mengulas cadangan Mohd Fauzi, Awang berkata, DBP sejak 1972 berpegang kepada prinsipnya menggunakan tujuh langkah dalam memilih kosa kata seperti mengutamakan bahasa Melayu, dialek, bahasa serumpun dan seterusnya bahasa asing yang dekat kepada penutur bahasa Melayu.

"Prinsip ini kurang diguna pakai apabila pakar bidang yang berpendidikan Inggeris lebih mudah menggunakan bahasa yang lebih dekat untuk kegunaan mereka," katanya. – 13 November, 2013.

No comments:

Post a Comment