Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Wednesday, June 23, 2010

Mencari Makna Diri Melayu: Renungan untuk Bangsaku (3)


Buku Mencari Makna Diri Melayu: Renungan untuk Bangsaku diterbitkan oleh Persatuan Linguistik Malaysia

Mencari Makna Diri Melayu (Bahagian 3)
Kian Rapuhnya Kontrak Sosial yang Berteraskan Melayu

Awang Sariyan

Kontrak sosial sudah tidak relevan?


Kontrak sosial yang menjadi asas pembentukan konsep kebangsaan dan kenegaraan kian tidak difahami malah dipersoalkan. Sebilangan yang mempertikaikan kontrak sosial yang berteraskan Melayu berbahas daripada sudut istilah kerana ketiadaan istilah itu dalam Perlembagaan atau mana-mana dokumen perundang-undangan negara. Inilah kesan buruk apabila sejarah dipandang remeh sehingga beberapa peruntukan dasar dalam Perlembagaan yang dengan jelas merupakan kontrak sosial rakyat negara ini tidak dapat dilihat roh dan semangatnya oleh sesetengah kalangan. Mereka berbahas tentang soal kulit, bukan soal inti sarinya.

Belum ada kajian yang dibuat tentang adakah masyarakat kini, khususnya generasi muda memahami isu yang berkaitan dengan kontrak sosial. Soal yang lebih asas lagi ialah fahamkah masyarakat akan kandungan kontrak sosial itu? Tampaknya isu kontrak sosial ini bukan isu khusus generasi muda kerana banyak juga yang telah tidak muda lagi yang sama ada memang tidak faham, tidak sedar atau meremehkannya. Apabila pada sekitar dua minggu pertama bulan Ogos 2005 Presiden Parti Gerakan ketika itu, Lim Keng Yaik membangkitkan isu kontrak sosial yang dianggapnya sudah tidak sesuai dengan zaman lagi, kurang kita dengar atau kita baca reaksi atau polemik tentang isu itu.

Ada reaksi beberapa orang tokoh dalam bentuk laporan di media tetapi gemanya tidak sampai menggugah pemikiran dan sanubari masyarakat terbanyak, terutama orang Melayu sendiri, seolah-olah isu itu memang tidak relevan dan tidak ada kepentingannya lagi. Barangkali sebahagian besar masyarakat tidak mengerti pun apakah “kontrak sosial” itu. Hanya apabila Chua Soi Lek, ketika itu Timbalan Presiden MCA dan beberapa orang pemimpin parti politik mempertikaikan kontrak sosial yang berteraskan Melayu, baru dapat kita saksikan reaksi sejumlah pemimpin Melayu.

Kontrak sosial dalam sejarah pembentukan bangsa dan negara


Kontrak sosial yang saya maksudkan itu merupakan unsur penting dalam sejarah pembentukan bangsa dan negara ini. Sebelum kedatangan penjajah Inggeris, Tanah Melayu diidentifikasikan dengan penduduk asalnya yang teras, iaitu bangsa Melayu. Hakikat ini menjadi fakta sejarah yang tidak mungkin dapat dinafikan oleh sesiapa pun kerana bukan hanya merupakan dakwaan orang Melayu semata-mata, tetapi dirakamkan oleh para sarjana dan penulis dari luar, termasuk dari Barat juga. Penduduk di Kepuluauan Melayu, termasuk Tanah Melayu ialah bangsa Melayu. Maka itu pandangan nakal atau tidak bertanggungjawab sesetengah pihak (seperti Ketua Wanita Gerakan yang menjadi timbalan menteri kabinet) yang mengatakan bahawa bangsa Melayu bukan penduduk asal Tanah Melayu ternyata terbit daripada orang yang buta sejarah.

Apabila penjajah membawa orang Cina dan India secara beramai-ramai untuk menjadi tenaga kerja bagi manipulasi ekonomi penjajah itu sendiri, maka situasi demografi negara ini secara langsung berubah. Atas desakan penjajah Inggeris, orang Melayu perlu menerima syarat kemerdekaan yang akan diberikan hanya jika kaum-kaum yang asalnya pendatang itu diterima sebagai warganegara. Sebagai imbangan kepada pemberian taraf kewarganegaraan itu, maka para pemimpin kaum-kaum lain itu setuju menerima peruntukan yang berkaitan dengan kepentingan orang Melayu.

Perkara yang menjadi asas persetujuan itu ialah kedudukan raja-raja Melayu, kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan, bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi serta hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. Itulah yang dinamai kontrak sosial dalam konteks pembentukan negara ini sesudah lepas daripada belenggu penjajahan. Semua perkara itu dirakamkan dalam manifesto pilihanraya pertama pada tahun 1955 dan kemudian apabila negara merdeka pada tahun 1957, perkara-perkara itu dimasukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

Kedudukan raja-raja Melayu termaktub dalam Perkara 32(1), manakala kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi dimaktubkan dalam Perkara 152(1), Islam sebagai agama Persekutuan dalam Peerkara 3(10) dan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera (kemudian apabila tertubuh Malaysia pada tahun 1963, hak istimewa itu turut merangkum Bumiputera lain, terutama di Sabah dan di Sarawak).

Tanpa kontrak sosial itu, tidak terbentuk bangsa dan negara yang acuannya kita warisi hingga kini. Oleh itu, apabila ada pihak yang mempertikaikan kontrak sosial yang cukup penting itu, dan mengatakannya sudah tidak relevan dan hanya menimbulkan rasa sakit hati dalam kalangan kaum-kaum yang diterima menjadi warganegara, maka penyataan pendapat seumpama itu sebenarnya tertakluk kepada Akta Hasutan dan tindakan yang setimpal perlu dikenakan ke atas orang berkenaan. Teryata bahawa orang Melayu masih tetap terus menjadi bangsa yang cukup bertolak ansur dan tinggi tahap kesabarannya (atau sebenarnya tidak cukup kental semangatnya?). Tiada gesaan dan tiada pula fikiran untuk mengambil tindakan yang sewajarnya sedang dalam kes-kes lain ada kalanya cukup segera tindakan dikenakan.

Adakah kita, khususnya para pemimpin dan cerdik pandai di negara ini sudah tidak peka lagi atau memang setuju bahawa isu kontrak sosial itu sudah tidak relevan lagi dalam konteks sekarang ini? Yang nyata, tidak ketara suara kritis daripada pimpinan Melayu, sama ada untuk mempertahankannya atau sekurang-kurangnya untuk menyampaikan maklumat tentang hakikat sebenar kontrak sosial bagi rakyat negara ini, sedang Prof. Khoo Kay Kim sebagai ahli sejarah percaya bahawa sehingga tahun 2020 sekalipun kontrak sosial tidak mungkin dapat dilupakan begitu sahaja (Berita Minggu, 21 Ogos 2005, hlm. 19).

Kumpulan Prihatin yang dianggotai oleh sekumpulan veteran pejuang kebangsaan dan ketua beberapa persatuan bahasa dan persuratan, melalui beberapa kongres, seminar dan pernyataan media, telah berkali-kali menimbulkan gagasan pentingnya kontrak sosial itu dijelaskan dengan meluas melalui sistem pendidikan dan melalui pelbagai wacana di peringkat kepemimpinan tertinggi negara dan juga di pelbagai peringkat kepemimpinan yang lain. Kerana memahami bahawa kontrak sosial itu jugalah yang menjamin kedudukan bahasa kebangsaan, agama Islam dan hak istimewa Melayu dan Bumiputera, maka Kumpulan Prihatin dalam pelbagai memorandum dan tulisan terus-menerus menggesa agar kontrak sosial itu senantiasa dijadikan premis dalam apa-apa juga dasar yang digubal agar tidak sampai merugikan bangsa teras itu sendiri.

Kini kita tahu bagaimana secara beransur-ansur “tongkat” telah tidak dibekalkan lagi kepada orang Melayu dan Bumiputera. Mereka perlu bermain di padang yang tidak sama rata. Mereka mungkin mendapat peluang belajar di institusi pengajian tinggi tetapi mereka harus menyelesaikan masalah ketiadaan biaya kerana tiada lagi biasiswa dan pinjaman daripada tabung pengajian tinggi pun lebih mengutamakan kursus-kursus yang diistilahkan sebagai kursus kritikal sahaja. Jika kelulusan untuk melayakkan seseorang masuk ke universiti mencapai tahap yang sewajarnya, mereka perlu bersedia untuk tidak diterima kerana segala-galanya sudah didasarkan pada meritokrasi. Hak istimewa tinggal pada dokumen undang-undang dan suratan sejarah.

Pada zaman saya ikut serta menulis buku sejarah dan tatarakyat untuk sekolah menengah pada tahun 1970-an dahulu, fakta tentang kontrak sosial itu diberi penegasan dalam sukatan pelajaran yang disediakan oleh Kementerian Pendidikan, barangkali kerana pada waktu masih kental semangat perjuangan bangsa dalam kalangan pemimpin dan birokrat yang menduduki jawatan-jawatan penting di jabatan kerajaan. Kini saya tidak pasti adakah hal itu masih ada dalam sukatan pelajaran sejarah dan tatarakyat yang sudah diperkenalkan semula di sekolah.

Kadang kala kita menjadi keliru pula dengan kebangkitan semangat yang meluap-luap dalam kalangan pemimipin untuk membela nasib orang Melayu dan Bumiputera, dan pada waktu yang sama bercakap tentang bangsa Melayu perlu bersaing dengan bukan Bumiputera berdasar merit. Dalam Perhimpunan Agung UMNO Julai 2005, misalnya, isu untuk menghidupkan semula Dasar Ekonomi Baru bergema dengan cukup hebat dan sebahagian besar orang Melayu pun segera dapat memaafkan kealpaan pimpinan dalam memberikan perhatian kepada hak orang Melayu yang dirasakan sering dikompromikan.

Lihat sahaja isu Universiti Merdeka pada tahun 1980-an. Mahkamah menolak penubuhan universiti tersebut kerana bertentangan dengan dasar negara dan Akta Pendidikan yang tidak membolehkan universiti menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa penghantar. Tetapi Kolej Tunku Abdul Rahman dibenarkan beroperasi, malah dengan bantuan kewangan kerajaan. Kini telah wujud Universiti Tun Abdul Razak yang tidak jauh berbeda daripada konsep Universiti Merdeka yang ditolak penubuhannya dahulu.

Institusi pendidikan awam yang menampung sebahagian besar orang Melayu dan Bumiputera seperti Institut Teknologi Mara dinaikkan taraf menjadi Universiti Teknologi Mara tetapi orang Melayu kehilangan ITM. Insitut Perguruan Sultan Idris dinaikkan taraf menjadi Universiti Pendidikan Sultan Idris dan IPSI tidak pula dikekalkan. Jadi, orang Melayu tampaknya tetap dalam situasi zaman Pak Kaduk, iaitu “Menang sorak, kampung tergadai”. Saran agar institusi pendidikan yang berteraskan bangsa teras dipertahankan tampaknya tidak dipedulikan oleh pihak berkuasa. Sementara itu, pendidikan yang berteraskan kaum tertentu kian meluas; kini ada juga Kolej Selatan dan beberapa buah kolej lain. Sementara korporat dan parti bukan Melayu memperkukuh pendidikan bangsa mereka, korporat Melayu sebahagian besarnya kurang memperlihatkan tanggungjawab sosial untuk memperbanyak institusi pendidikan bagi kepentingan Melayu. Malah usul agar parti utama Melayu menubuhkan universiti ditolak pula oleh kepemimpinan parti kerana univeristi-universiti awam dianggap universiti milik parti utama bangsa Melayu walhal semua universiti itu membuka pintu yang amat luas kepada semua bangsa. Demikianlah lemahnya pemikiran dalam kepemipinan Melayu.

Tentang kegagalan DEB dalam memenuhi matlamat membasmi kemiskinan tanpa mengira kaum dan menysusun semula masyarakat Malaysia, saya kira ulasan Prof. Diraja Ungku Aziz (Mingguan Malaysia, 14 Ogos 2005) mewakili pandangan kritis yang membina dan harus diberi perhatian oleh sesiapa jua yang berhasrat menjuarai isu tersebut. Ungku Aziz tidak melihat kegagalan DEB tidak akan dapat diatasi hanya dengan kesibukan pemimpin hendak meningkatkan ekuiti Melayu dalam modal perniagaan dan perusahaan. Peningkatan ekuiti Melayu dalam modal tidak akan menyelesaikan masalah Melayu kerana masalah teras Melayu terletak pada kemiskinan dan ketinggalan orang Melayu secara menyeluruh yang majoritinya berada di luar bandar.

Oleh itu, dasar ekonomi apa-apa pun perlu difokuskan lebih kepada peningkatan sosioekonomi majoriti Melayu yang kebetulan berada di luar bandar. Strategi mewujudkan sejumlah kecil usahawan dan peniaga Melayu yang kaya dan berjaya dengan bantuan terpilih, sama ada melalui pemberian AP atau saham atau dengan kaedah apa-apa pun sudah sampai waktunya dirobah dan digantikan dengan strategi yang tertumpu pada masyarakat terbanyak. Langkah pimpinan baru di bawah Dato’ Seri Abdullah Ahmad Badawi sebagai Perdana Menteri ketika mula-mula mengambil alih tampuk kepemimpinan negara untuk menjadikan pertanian sebagai teras pembangunan negara mudah-mudahan menjadi isyarat ke arah perubahan strategi yang mementingkan rakyat terbanyak itu.

Kini kita menunggu dan menyaksikan sejauh manakah gema semangat yang meluap-luap untuk meningkatkan ekonomi orang Melayu agar berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah dengan bangsa-bangsa lain di negara ini berterusan momentumnya. Adakah juara-juara yang sanggup mati bergalang tanah demi Melayu sebagai bangsa teras itu akan mengisi janji-janji yang telah dibuat atau adakah luapan semangat itu turut berlalu ditiup angin waktu? Orang Melayu perlu menyatakan sikap kritis terhadap hal ini. Kita tidak mahu terjadi seperti yang dikatakan oleh Noor Azam bahawa isu ekonomi Melayu apabila disuarakan lebih sebagai isu politik (mungkin sebagai suatu bentuk pelaburan politik menjelang pemilihan parti?) akhirnya mengundang tentangan pemimpin kaum-kaum lain (Berita Minggu, 21 Ogos 2005, hlm.24). Isu ekonomi tidak ditangani benar-benar secara ekonomi oleh kepepimpinan Melayu dalam tempoh 20 tahun DEB berlangsung dan kini kegagalannya cuba diatasi secara politik.

[Keluaran akan datang – Nasib bahasa Melayu yang sering tidak menentu]

3 comments:

  1. Salam, Prof;
    Makalah ini sangat perlu dibaca oleh setiap orang Melayu supaya kuat dan berbahang semangat Melayu mereka. Dengan itu, apabila ada pihak yang "gatal mulut" menyentuh soal ketuanan Melayu, orang Melayu bangkit menjerkah mereka, bukan diam seperti selalunya.

    Oleh sebab itulah apabila PAS membuka sayap (?) untuk membeikan laluan kepada orang bukan Islam-Melayu mewakili parti itu dalam pilihan raya, saya berasa sangat tidak wajar. Cukup-cukuplah kita memberi kalau kita akhirnya merasa yang pahit.

    ReplyDelete
  2. Sdr. Zul,

    Terima kasih atas tanggapan. Asas semangat kebangsaan yang saya kobarkan dalam siri makalah itu bukan nasionalisme Barat yang menginjak bangsa lain untuk kepentingannya sendiri, tetapi nasionalisme sebagaimana yang digalurkan oleh Ibnu Khaldun dalam buku Al-Muqaddimah, iaitu semangat kebangsaan untuk membela bangsa yang ada kekurangannya dalam segi-segi tertentu, tanpa menafikan hak bangsa lain.

    Saya pun merasakan bahawa keputusan untuk memberikan hak menjadi calon pilihan raya kepada anggota Kelab Penyokong PAS daripada kalangan bukan Islam itu agak 'laju' daripada yang sepatutnya. Banyak pertimbangan strategis yang perlu dibuat sebelum keputusan itu diumumkan.

    ReplyDelete
  3. Salam Dr, saya disuntik dengan artikel ini, terima kasih.

    ReplyDelete