Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Wednesday, June 30, 2010

Rausyanfikir: "Letakkan masing-masing pada tempatnya" : Wawacanara bersama Prof. Al-Attas - Bahagian 1

Rausyanfikir: "Letakkan masing-masing pada tempatnya" : Wawacanara bersama Prof. Al-Attas - Bahagian 1

3 comments:

  1. Salam, Prof;
    Saya sudahpun membaca wawancara ini beberapa lama dulu. Saya sangat terkesan dengan definisi pembangunan yang diberikan oleh tokoh ini yang memang di luar lingkung fikir saya.

    ReplyDelete
  2. Bagus juga Prof masukkan dalam Blog Prof ini.

    ReplyDelete
  3. Salam Sdr Zul,

    Ya, memang wawancara itu sudah lama, tetapi gagasan yang menjadi inti patinya tetap segar dan relevan pada sepanjang masa. Banyak buah fikiran Prof. Naquib yang patut diketengahkan agar masyarakat, daripada pucuk pimpinan hingga orang kebanyakan, dapat menyemak sekian banyak kesilapan cara berfikir atau kekeliruan tentang hakikat pelbagai aspek, menurut kaca mata Islam.

    Maaf, ulasan sdr tentang pemansuhan UPSR dan PMR telah saya beri tanggpan, tetapi entah mengapa beberapa kali tidak dapat disiarkan. Hanya secara ringkas, sebagaimana yang saya tekankan dalam pendahuluan dan penutup pandangan saya itu, yang terpenting ialah upaya kembali kepada isu yang teras, iaitu Falsafah Pendidikan Kebangsaan dan Kurikulum Bersepadu. Aspek pengujian dan penilaian ialah segi mekanisnya yang dalam bentuk apa-apa pun (sama ada peperiksaan awam mahupun penilaian berasaskan sekolah) hendaklah sejajar dengan FPK dan KB itu. Tidak ada mana-mana aspek pun yang perlu dikorbankan atau dipinggirkan, termasuk budaya membaca dan kesungguhan memperoleh ilmu pengetahun kerana semua itu terangkum dalam kurikulum yang holistik. Wallahu a`lam.

    ReplyDelete