Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Saturday, March 10, 2012

Instrumen UPM untuk Peningkatan Kemampuan Bahasa Melayu

BERITA
Selasa mStar online Februari 21, 2012
Instrumen UPM Tingkat Kompetensi BM Kini Dalam Peringkat Perintis
Oleh IWAN SHU-ASWAD SHUAIB

PETALING JAYA: Instrumen yang sedang dibangunkan oleh Universiti Putra Malaysia (UPM) untuk meningkatkan kompetensi bahasa Melayu kini dalam peringkat perintis, kata Naib Canselornya, Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi.

Beliau berkata, peringkat itu merupakan penilaian terhadap kesahihan dan ketetapan instrumen berkenaan sebelum ujian kemampuan bahasa Melayu dapat dilaksanakan dalam pengambilan pelajar baru akan datang.

“Kita akan pastikan instrumen ini lengkap sepenuhnya untuk diputuskan dalam mesyuarat Senat UPM supaya mengenakan syarat itu dalam pengambilan pelajar bagi kemasukan September ini,” katanya ketika dihubungi mStar Online, Selasa.

Dr Radin berkata, instrumen tersebut bertujuan untuk meningkatkan kompetensi bahasa Melayu kerana terdapat lima peratus graduan UPM yang masih lemah dalam bahasa kebangsaan itu meskipun mereka memperoleh kredit dalam keputusan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

“Apabila ujian itu disyaratkan dalam pengambilan pelajar kelak, ia sekali gus meningkatkan penguasaan graduan dalam bahasa Melayu sehingga seratus-peratus.

“Ia sememangnya mengambil masa namun tempoh pengajian pelajar di universiti membantu mereka menguasainya dengan baik menjelang tahun akhir,” katanya.

Beliau menambah, ujian itu bukan sahaja melibatkan bahasa penulisan tetapi juga artikulasi, sambil menjelaskan ia adalah pengusaan bahasa dalam konteks semasa.

“Antara isu yang dibangkitkan ialah adakah pelajar itu nanti boleh berhujah atau mengkritik secara seimbang dalam bahasa Melayu,” katanya.

Menurut Dr Radin, UPM sebelum ini sudah pun melakukan inisiatif seumpamanya terhadap penguasaan bahasa Inggeris di kalangan pelajar yang diperkenalkan tahun lalu.

“Kita seboleh-bolehnya mahu mereka turut menguasai bahasa ketiga namun keutamaan adalah bahasa Inggeris dan bahasa Melayu.

“Apa yang kita laksanakan ini adalah untuk melahirkan graduan yang ‘functional’ (berwibawa) yang kompeten terhadap bahasa,” katanya.

Mengulas mengenai saranan Ketua Pengarah Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) yang baru Dr Awang Sariyan yang melihat tindakan UPM itu sebagai permulaan baik yang perlu dicontohi universiti lain, Dr Radin berkata, ia merupakan antara amalan terbaik yang dilakukan pihak universiti untuk meningkatkan kompetensi pelajar secara individu.

Dr Awang sebelum ini menyarankan agar semua universiti melaksanakan ujian kemampuan dalam bahasa Melayu bagi pengambilan pelajar baru.

Ujian kemampuan bahasa Melayu yang bakal disyaratkan oleh UPM dalam proses pengambilan baru akan datang merupakan antara langkah universiti itu yang diberikan kuasa autonomi oleh Kementerian Pengajian Tinggi dalam meningkatkan kecemerlangan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini.

Selain UPM, sebanyak empat universiti lain turut diberikan kuasa autonomi iaitu Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Universiti Sains Malaysia (USM), Universiti Malaya (UM) dan Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM).

No comments:

Post a Comment