Selamat berkunjung ke blog Kembara Bahasa. Bahan dalam blog ini boleh dimanfaatkan asal sahaja dinyatakan sebagai sumber rujukan atau petikan. Bagaimanapun Kembara Bahasa tidak bertanggungjawab atas apa-apa jua implikasi undang-undang dan yang lain daripada penggunaan bahan dalam blog ini.



~Kembara Bahasa~

Pendukung Melayu Mahawangsa berteraskan risalah Ilahi




Saturday, October 29, 2011

Sokongan kepada Penegasan Dasar Bahasa Kebangsaan di Sekolah dan di Universiti




IKRAR SOKONGAN
KEPADA YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI TENTANG PENEGASAN DASAR BAHASA KEBANGSAAN DI SEKOLAH DAN DI UNIVERSITI


[Dibaca dan disampaikan kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin bin Mohd. Yassin setelah beliau merasmikan Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Ke-8 di Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur pada 29 Oktober 2011]

Dengan menginsafi bahawa bahasa Melayu telah menjadi salah satu pancang pembentukan negara kita yang berdaulat dan kedudukannya telah dimaktubkan dalam Perlembagaan Persekutuan sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi serta dalam Akta Pendidikan 1996 sebagai bahasa penghantar utama sistem pendidikan negara;

Dengan mengingat bahawa Wawasan 2020 yang memacu negara kita menjadi negara maju digerakkan dalam acuannya sendiri, termasuk dalam hal bahasa Melayu sebagai wasilah tamadun negara;

MAKA KONGRES BAHASA DAN PERSURATAN MELAYU KE-8 YANG DIADAKAN PADA 28-30 OKTOBER 2011 DI DEWAN BAHASA DAN PUSTAKA MALAYSIA, DENGAN DUKUNGAN 200 BADAN KERABAT KONGRES DAN 148 PERSATUAN LAIN MERAKAMKAN IKRAR SOKONGAN PADU KEPADA YAB TIMBALAN PERDANA MENTERI DALAM MENEGASKAN SEMULA DASAR BAHASA KEBANGSAAN, KHUSUSNYA YANG BERKAITAN DENGAN:

1. Keputusan Kementerian Pendidikan Malaysia di bawah kepimpinan YAB Timbalan Perdana Menteri memansuhkan PPSMI selaras dengan semangat dan peruntukan dalam Perlembagaan Persekutuan yang menintakan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara, dan selaras juga dengan Akta Pendidikan 1996 tentang peranan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar utama sistem pendidikan negara, serta memenuhi Wawasan 2020 yang menetapkan kemajuan menurut acuan sendiri yang antara lainnya melibatkan bahasa Melayu sebagai salah satu acuan penting bagi negara ini.

Keputusan pemansuhan PPSMI yang memperhitungkan nasib dan kepentingan rakyat terbanyak hendaklah dipertahankan dan tidak dibiarkan terancam oleh kehendak segelintir kelompok yang tidak mewakili kepentingan majoriti rakyat, apatah lagi yang tidak menghormati Dasar Bahasa Kebangsaan sebagai salah satu pancang penting pembinaan negara ini.

2. Gesaan YAB Timbalan Perdana Menteri agar Universiti Kebangsaan Malaysia yang ditubuhkan pada tahun 1970 atas perjuangan rakyat untuk mewujudkan sebuah universiti yang menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar meneruskan ketetapan dan tujuan asal universiti itu ditubuhkan. Sebarang penyelewengan daripada ketetapan dan tujuan asal itu tidak akan diredhai oleh seluruh rakyat yang bercita-cita untuk melihat UKM muncul sebagai suri teladan dalam pelaksanaan Dasar Bahasa Kebangsaan sebagai wasilah ilmu peringkat tinggi.

Sebagai lanjutan daripada hal itu, Kongres turut menyokong pelan transformasi pengajian tinggi yang telah menetapkan pengutamaan bahasa Melayu sebagai bahasa penghantar kuliah dan pengutamaan karya ilmiah dalam bahasa Melayu sebagai ukuran kesarjanaan di universiti di negara ini dengan pelbagai insentif dan penghargaan. Kongres menggesa agar pimpinan universiti dengan tangkas membuat tindakan susulan yang konkrit untuk merealisasikan pelan transformasi itu.

Disediakan oleh:

PROF. DR. AWANG SARIYAN
(bagi pihak penganjur Kongres, 200 badan kerabat Kongres Bahasa dan Persuratan Melayu Ke-8 dan 148 persatuan lain)

29 Oktober 2011

4 comments:

  1. Salam Prof.
    Semoga diberkati Allah swt.

    ReplyDelete
  2. Syabas dan tahniah.Semoga angin perubahan bertiup nyaman

    ReplyDelete
  3. Kepada Allah kita berdoa agar para pemimpin diberi petunjuk dan dilembutkan hati mereka memilih jalan yang selaras dengan syariat-Nya.

    ReplyDelete
  4. Assalam Prof.
    Mudah-mudahan kenyataan TPM itu tidak bermotifkan politik. Yang penting kemajuan anak bangsa.

    ReplyDelete